Romankänslor. Finns det något bättre? Stora, mäktiga som tar över allt och får oss läsare på fall.
De flesta underhållningsmanus behöver massor av känslor. Och det är våra karaktärer som ska stå för dem.
För att läsaren ska känna i alla fall en liten del av det vi vill så måste vi
känna samma sak som våra karaktärer när vi skriver om dem.
Spännande, eller hur?
Det betyder i korthet att vi måste bli berörda av våra egna
texter.
Ja, det låter förstås galet pretentiöst men det är inte
desto mindre sant.
För så länge vi sitter bakom våra skärmar och skriver så får
vi faktiskt vara precis hur pretentiösa vi vill. Vi mår också gott av en gnutta
hybris, en dos övermod och rätt stora mängder självförtroende. När vi skriver
och gråter ska vi vara extremt nöjda mer vår text. När vi skrattar också. För att inte tala om när vi blir ilskna. Tvivel på om texten duger kan du ägna dit åt en annan gång, för om du känner är du i allra högsta grad på väg mot något bra.
Det
är ju först när vi kommer ut bland folk med vår bok som vi måste dämpa allt det
där för att inte låta alldeles för självupptagna. Det betyder inte att vi inte
ska vara det, bara att vi ska dölja det väl, hehe.
Vilka författare tycker jag lyckas med det här:
som vanligt lyfter jag fram Jojo Moyes som en av de bästa på
området.
Och Marian Keyes som är fenomenal
på att gå från fluff och humor till svärta och allvar inom loppet av en mening.
Ingen gör just det så bra som hon.
Det
är lite som en föreställning av Mia Skäringer. Det går från gapflabb till att
skrattet fastnar i halsen på mindre än en minut.
Tänk då hur mycket hon MÅSTE ha gråtit när hon skrev det!
En
annan som är bra på berörande känslor är Kristin Hannah, även om det ibland är precis på
gränsen till lite för mycket.
Nicholas Sparks passerar gränsen, men man kan lära sig massor av att läsa honom och på vilket
sätt han utnyttjar känslolägen. Om ni åtminstone har sett en av de filmer som gjorts
baserade på hans böcker, till exempel Dagboken (The notebook), så vet ni att han
använder precis hela paletten. Det är sentimentalt så att det dryper om det.
Inte
min grej riktigt, men oj vad man kan lära sig.
Jag tror att först när vi berörs själva av det vi skriver så
får vi också med oss läsarna. Det spekulativa ser de flesta igenom. Eller så
känner man ingenting när man läser det och det är ju ungefär samma sak.
Alltså
är ärligheten som författare betydligt viktigare än man tror, trots att man
skriver rena påhittet.
Hur gör man då? Vilka är knepen?
Om jag det visste. Jag har faktiskt inte en aning, bara funderingar
Så här mycket vet jag:
Vi måste placera läsaren innanför skinnet på vår
huvudkaraktär och göra hen tillräckligt komplex för att vi ska heja på även när
hen är mindre trevlig.
Om vi inte älskar vår huvudkaraktär kommer inte läsaren heller att göra det.
(Och vi kan älska även mindre älskvärda karaktärer, bara vi står på deras sida.)
En inte alldeles uppenbart sympatisk karaktär är Emma i Jane Austens
bok med samma namn. Även den har filmatiserats och jag såg den nya filmen
häromdagen.
Där är Emma om möjligt ännu mer självupptagen.
I den förra, med Gwenyth
Paltrow i huvudrollen såg man glimtar av sympatiska drag tidigare.
Jag tror att Jane Austen nog såg fler dimensioner i Emma än vad skaparen av senaste filmen gjorde.
Och
vad ska vi då säga om min favoritkaraktär Scarlett O´Hara?
Jag
tycker att hon har allt, men hade hon haft det om hon inte tillåts vara så
komplex?
Tänk om författaren Margaret Mitchell inte hade lagt in de små (mycket små) glimtarna
av den kärleksfulla Scarlett i sin bok, hade vi alls tyckt om henne då?
(Och tänk också på samspelet med Rhett Butler som på så många sätt speglar Scarletts karaktär.)
Även Karen i tv-serien Will and Grace
är uppbyggd på samma sätt. Stenhård yta och bara glimtvis värme.
Själv
roas jag enormt av den typen av karaktärer. Mycket mer än av motsatsen, som troligtvis är vanligare:
En hygglig karaktär får en motgång, visar sämre sida för att sedan bli en ängel igen.
Jag tror att det är lättare att jobba med, men å vad kul det skulle vara att få skapa motsatsen och få igenom det på förlaget.
För att få in så många känslor som möjligt i vår bok måste vi
använda oss av relationer. På arbetet, i kompisgänget, med mormor, bästisen,
exmaken, barnen, älskaren …
Det
karaktären visar för en person, gör den inte för andra. Det är effektivt sätt
att skapa skapa dynamik, energi, frågetecken och tusen känslor som du som
författare kan använda dig av.
Vi kan vädra åsikter och
värderingar i dialog och även berättande text, men allra mest känner vi
(läsarna) om det gestaltas i en scen där vi GÖR något. Vi kanske demonstrerar,
träffar Greta utanför Riksdagshuset, kliver in på ett socialkontor. Vi slår näven
i bordet, slänger oss om halsen på någon eller hulkar av gråt.
Handlingar skapar känslor och låt
inte en massa onödiga ord stå i vägen för läsupplevelsen.
I underhållningsbranschen är vi förtjusta
i adverb som ska förstärka det vi säger och gör, men ibland är det enklaste det
allra bästa.
Jämför:
”Jag älskar dig”, sa han.
med:
”Jag älskar dig mycket att jag
inte kan sova om nätterna”, sa han och man hörde på hans röst hur otroligt
kär han var.
Det är med känslor du engagerar dina läsare och när du
upplever att din text är trist eller tråkig, så har du antagligen använt för få känslor (i handling: hennes händer grep tag runt hans hals eller i
inre monolog: hon önskade att hon kunde strypa den jäveln).
Det kan
också vara så att du har redovisat känslorna (berättat om dem) Idag var hon
arg och kanske behöver göra om det till en scen eller mer visuellt
beskrivande inre monolog.
Det här ämnet är galet roligt och om du har några tankar om
det, eller frågor, så shoot i kommentarsfältet.
Nästa lektion på skärtorsdag.
3 kommentarer:
Det är jobbigt att skriva och ”känna” känslorna. Första veckan jag skrev körde jag bara på och var helt slut på kvällen. Har insett att jag inte klarar ”känna” så mycket och skriver därför max 2000 ord per dag. Lyckas inte skriva roligt men är väl ingen kul typ :)
Har också upptäckt att om jag skriver för mycket på en dag blir det mer berättande än gestaltande men det kanske går att öva upp?
Har du något knep för att gå in i känslan du skriver?
Hej Maria. Jag fattar. Men det blir ju så bra om man känner! :)
Så vad kan du förändra för att det ska bli lättare?
2000 ord är trots allt väldigt mycket, kan du dra ned på det ännu mer?
På din fråga om jag har något knep för att gå in i känslan så verkar ju du klara det finemang själv :) Jag skriver mig in i det, mer än så vet jag aldrig. Vissa scener blir alltid mer berörande för mig själv, andra gör mig alltid förbannad.
För att det ska bli roligt krävs en karaktärs ord, tankar och handlingar. Alltså måste du ha med en rolig/snabbkäftad/kul karaktär i ditt manus!
Tack för att du hänger med!
Alltså, jag älskar den här virusskrivskolan! Och stilen, sättet den är skriven på. Tilltalar mig så mycket och jag har så roligt när jag läser och lär. Tack snälla Åsa för att du skapat den!
I sommar ska jag gå på en författarkurs och jag är livrädd inför den. Ångrade mig nästan på en gång när jag anmält men VET att det är NU det GÄLLER. Jag vet att jag kan skriva, jag kommer skriva för min egen del till att börja med, så det här att läsa och lära av dig betyder så mycket för mig.
Vad rörigt det här blev då...fast jag låter det stå och trycker på knappen nu!
Skicka en kommentar