Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 8 juli 2019

Då var det måndag igen och jag gör precis som jag har gjort hela helgen,

jag jobbar.
Det går fintfint just nu och jag travar bara på framåt.
Igår skrev jag upp vems perspektiv vi ser ifrån, eftersom vi hoppar mellan flera viktiga karaktärer i den här boken.
Typ så här
Kapitel 1 Robban
Kapitel 2 julie
Kapitel 3 fredrik
Kapitel 4 Julie och Robban

Jag har sex perspektiv och vill förstås att de ska återkomma relativt jämt. Vissa har mer, men det måste finnas ett flyt dem emellan.
Typ så för ordningens skull.

Annars har jag sett igenom en dvd med tre tv-serier baserade på böcker skrivna av Judith Krantz
Det är en del av den researchen jag gör just nu.






Jag har sett alla tidigare, men det var så väldigt länge sedan att jag inte minns dem alls egentligen.
Vinnare är Jag tar Manhattan (som jag trodde att jag nyligen hade sett, men ickesanicke), före Dazzle och till sist Princess Daisy (den sista hade rätt urusla skådisar, förutom Robert Urich som alltid lyckas vara den perfekta mannen).

Men Manhattan var otroligt bra och så himla kul att se alla 80-talskläder. De ser påfallande utklädda ut, men man såg faktiskt ut på det sättet då. Jag också.
Axelbredden var enorm, frisyrerna också. Blått smink på ett sätt som man verkligen inte har idag.
Underbar stilstudie och perfekt research. Bättre blir det ju inte i det här hemmet.

Nu tre dagar jobb, innan jag packar in sonen i Håndan och åker till Fjällbacka.

Meddelande till mamma. Den 13e åker vi på morgonen och kommer hem nästa dag efter lunch. 
Så du kan börja fixa nu:
Några skor som funkar utomhus till en promenad, något fint att sätta dig på kvällen och kanske ett nattlinne och en tandborste.
Och om du behöver vakt till katten.
Du kan inte ringa och få mer information än så.

Där har ni det.
På lördag fyller mamma 80!
Tjohoo.










Inga kommentarer: