Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

fredag 22 november 2019

Jag får spam här igen,

och om det fortsätter måste jag väl lägga in någon slags filtrering som jag inte har idag. Tror jag. Jag har inte kollat inställningarna på evigheter.

Igår köpte jag stor och fin gran. Möjligtvis FÖR stor, men vad fan. Jul är jul, och i vår lilla familj älskar vi julen.
Jag minns jularna när jag var liten som väldigt mysiga. Mamma kom hem från Göteborg, min morbror var där, mormor och morfar var glada. Det var fin stämning och jag fick många paket.
En gång öppnade jag alla innan julafton. De låg i mormors vindsförråd i väntan på att placeras under granen och jag kunde inte låta bli. Jag slog om pappret igen väldigt fint, men det var helt uppenbart för alla vad jag hade gjort. Ingen sa något, det behövdes inte, för det var det tråååkigaste julen någonsin för mig när all paketspänning var borta.
Det är ju den bästa läxan, inget barn behöver skäll när det lär sig något av en erfarenhet. Alltför många barn fattar inte en dumhet om inte någon skäller. Då har man som förälder skällt för mycket.

Det var dagens klokhet från Farsta.
Nu ska jag jobba hårt i två dagar och sedan är det ett skrivevent på söndag och på måndag och tisdag är jag i London. Sedan har jag 3,5 dag till att redigera klart. Det ska gå, peppar peppar.

2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Skrattar när jag ser det framför mig. Fast då ser du ut som nu ;) Vilken lärdom du fick!
Jag såg igår att du hade en konstig kommentar...
Trevlig helg!

Åsa Hellberg sa...

Tack detsamma!