Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 25 september 2023

Full arbetsdag



Bild från Ikea igår. Så fint blått kök, på tal om precis ingenting


Återstår att titta lite på redigeringen från redaktören.

Jag har bara fått ett dokument så hennes anteckningar ligger mest i manus, men också lite i själva mejlet jag fick, så det ska jag printa ut så att det är förberett tills i morgon. 

Idag har jag lämnat tillbaka ett mobilt bredband, till 3, som jag först måste läsa på om lite. Det var två veckors ångerrätt så jag hade inte mer tid på mig och då var det lika bra att avbryta det köpet. Men  abonnemangsskiftet på telefonen ser jag fram emot! I London tog surfen via Telia, 299 kr, slut efter två dagar och sedan erbjöds man att köpa mer. Då var jag ändå mest på hotellet och använde wifi. 

Men när det gäller bredband hemma är det en annan sak eftersom jag har tv-utbudet från Telia. I så fall kanske jag borde byta till en annan leverantör som har både tv-utbud och fiber. Det är så svårt att veta utan att LÄSA PÅ. Alltså måste jag göra det när jag är lite piggare, är svintrött just nu. Ska äta och sedan kolla på redaktörskommentarerna för att starta processen i huvudet, sedan jobbar jag med det första gången på onsdag. 

Idag har jag också köpt grejer som jag behöver som researchmaterial. En butik i Farsta hade EXAKT det jag behövde, jag har gått förbi den tusen gånger utan att förstå vad det är. Jag kan berätta exakt NOLL om det där, visste är det trist när folk gör på detta viset?

Idag verkar det som om ett lägenhetsbyte går åt fanders för Jonathan och Linnea. Deras hyresvärd vill att en ny hyresgäst ska ha en inkomst på fyra gånger hyran och den här personen har bara tre, fast goda vitsord OCH en borgenär, men det hjälper inte. 

Så trist för de var så glada över lägenheten de hittat (en större). 

JAJA, de dyker väl upp fler lägenheter, men det här är den första som verkligen har passat dem. 

Jag har "bokat" hemfixare idag eftersom nya garderoben kommer på måndag, fast ingen har ringt än. Förhoppningsvis gör någon det snart så att jag vet hur jag ska planera nästa vecka. Hemfixarna har frilansare tror jag, så man lägger ut jobb och så får väl folk ta det om de kan. Det har alltid funkat fint hittills. Jag hade ju Hemfixarna till möblerna i Fjällbacka också (soffa och matbord), det är smidigt och i min värld väldigt prisvärt. 

Jag har redan nu bestämt att jag ska sova i vardagsrummet när Selma kommer, i början i alla fall, så att jag når henne med handen om hon behöver. Min säng är så hög att det inte riktigt funkar och i sängen vill jag inte ha henne, den är för smal för det. Jag hoppas att Linnea och Jonathan också låter bli det, men det kan ju inte jag bestämma. Och som uppfödaren sa: hon vänjer sig snabbt vid två hem. Och antagligen vid olika regler också skulle jag tro. 

Det var det, måndag. 

Inga kommentarer: