Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

söndag 3 september 2023

Redan söndag, helt galet.

Jag strävar på mot nya totalmål som jag inte har räknat på än, men jag vet ju att jag ligger efter en hel del. Fokuset ligger på 2000 per dag just nu, Idag gick det exakt som det skulle (igår också) men idag ännu lättare, och det känns som om det var en lysande idé att sitta i repan och jobba första passet, så det ska jag göra i morgon också. 

Jag borde rimligtvis kunna sitta i den där (bekväma) stolen klockan 8 och sedan packa ihop för lunch strax efter 11, vilket vore tippetopp om det funkade varje dag. Det är ju inte så att jag är i vägen för någon där.

Efter passet var jag ute i nästan 3 timmar, badade (28 gr i vattnet), solade och åt lunch och nu, efter dusch och omhändertagande (bokstavligen, eftersom händerna verkar hatälska havet) börjar nästa pass. Sedan blir det middag och ev ett kort pass till. Långa dagar, men inte alls övermäktigt. 

Jag lägger mig ofta tidigt och ligger i sängen och kollar på något. Just nu Dowton Abbey igen. Det är så extremt välgjort. Det finns inte en dialog som inte är exakt, både i ordmängd, längd och övrigt skådespel. Svenska serier kan jag uppleva blir så oerhört mycket lågbudget men det beror mest på rätt kassa manus och en styltig och onaturlig dialog som gör att det stinker amatör även från framstående skådespelare som ju inte har fått ett vettigt manus att arbeta med. 

(Försök själv då, din lilla klagare ...)

Jonathan ringde och vi pratade London, vad vi ska se (utöver Abba-avatarerna som ju han bjuder mig på) och var vi ska äta. Han har aldrig sett Phanton of the Opera, och jag har bara sett den med Jöback i Sverige och var ju lite besviken eftersom han gjorde rollen som Fantomen exakt som han gjorde Sweeny Todd på Stadsteatern. 

Jag ser gärna någon annan göra den rollen i London. 

(Försök själv då, din lilla klagare ...)

Men det är min födelasedagspresent till Jonathan så han får välja. 

Vi kommer att bo fint, nära Hyde park, och åker bustidigt fredag morgon (vi behöver vara på Arlanda typ 6.30) och landar  01 natten mot måndag. 

Det ska bli så otroligt mysigt, vi har galet trevligt ihop när vi reser. Det enda önskemålet jag har är att vi (eller bara jag) får gå till Liberty och kolla på JULGREJER! Deras julshop har öppnat och är mumma för en sådan som jag,  hur mycket julgrejer man nu kan ha framme med en valp i familjen. Eftersom vi firar jul hos mig, så är Selma också med såklart.






Nu kaffe och manus

Sötnöten

Händer, suck

Mer Selma, så söt bland sina syskon

Men London är om två veckor (titta på valpen om tre, och vi hämtar henne om fem!), just nu är fokuset på skrivtajmen här!

Tjohej!