Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

onsdag 27 september 2023

Jag väntar fortfarande på att få en Hemfixare

 nästa vecka. Det blir liiite knepigt om jag inte får tag på någon. I så fall tror jag att jag ska övertala Linnea som är händig, att hjälpa mig så får vi montera själva. Jag monterade ju mindre bokhyllor med dörrar själv till Fjällbacka, det borde inte vara så stor skillnad mer än att det är tyngre och större. Men två händiga tjejer klarar ju det där, såklart. 

Garderoben kommer i alla fall på måndag, coh då ska jag packa upp den utanför lägenheten. Det är när jag har tagit in kartong här som jag också har fått silverfiskar som jag effektivt har tagit död på när jag har suttit på toa, (sann historia). Jag har en flaska Ajax i handen, och sprutar dem tills de dör. Nu har jag inte sett någon, peppar peppar, på evigheter. Och jag tror faktiskt att jag har fått bort alla. 

Men kartong kommer inte in här, alltså sker uppackning utanför dörren.

Jag har inte kommit igång än idag men så fort jag har ätit sätter jag igång. Istället jag har duschat och tvättat håret, sovit rätt länge (halv nio, så skönt), kollat bostäder och ikväll ska jag på OSCARSTEATERN och ÄNGLAGÅRD! Jag är så taggad. 

Jobbet igår gick superduper, drygt 1500 i alla fall. Gott så. Idag är klumpen i huvudet helt borta, så skönt att äntligen känna mig helt frisk (peppar peppar igen).  Jag tror att det kommer att gå bra idag också. Planen var att börja redigera men sparar det tills i morgon, då jag först ska på mammografi. Tänker att jag bara ägnar mig åt redigering efter det. 

Selmas nya liv planeras ju också här hemma.

Jag har just klickat hem en hundväska (och bajspåsar) som var slut i butik att ha henne i när vi hämtar henne och som funkar när jag är ensam i bilen (och som matchar mina bilsäten, såklart!) 



Det finns många varianter, men jag ville ha en där det var ett lock på ovansidan som jag kan fälla bak så att man kan klappa henne om hon är orolig i bilen. Den här har dessutom hjul om det är så att man behöver, de går att ta bort. 

I helgen ska jag köpa resten som behövs i början, som leksaker, två TVÄTTBARA sovplatser, tandborste/tandkräm. Jag hämtade en valpbroschyr i djuraffären igår och där finns en lista på det som kommer att behövas (och säkert lite till, för de vill ju sälja grejer såklart:). Det bästa är att i Farsta klipper man klor och trimmar (som uppfödaren sa att man gör ungefär var 3e månad). Hurra, för fy vad jag kämpade med klorna på Misse. Han hatade det, och då hatade jag det också. Det är verkligen värt kostnaden att gå dit kanske varannan vecka (eller hur ofta man nu klipper).

Frågan är om jag måste ta bort mattan i vardagsrummet, eller om jag kan vara kvick nog att ta henne innan hon kissar? Vi får väl se, jag kanske får panik om jag upptäcker en pöl och tar bort mattan då.

Där har vi det. I morgon får ni recensionen av Änglagård. Håll en tumme för att jag inte blir sjuk igen!

5 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Hoppas Änglagård är bra! Ikväll ska jag på författarsamtal på bibblan. Emma Hamberg. Det ska bli intressant!

Annika Estassy sa...

Ett gott råd från en som varit med förr: Ta bort mattan! Valpar ÄLSKAR att kissa på mattor av någon anledning.

Åsa Hellberg sa...

Kul med Emma Hamberg!

Tack Annika, jag hör vad ni säger men tror att jag chansar första dagarna. Jag tänker att jag går ut med henne superofta under dagen:)

Annika Estassy sa...

Det tar ett tag innan valpen förstår att den måste hålla sig. Vanligtvis sätter den sig och kissar direkt det tränger på vilket är efter att den ätit/druckit/lekt/sovit. Men valpar är också olika. En del lär sig jättesnabbt att hålla sig, andra behöver lite längre tid. Dexter hörde till de senare kategorin. :D

Åsa Hellberg sa...

Jag tänker att jag nog kommer att gå ut med henne tio gånger om dage, typ :) Jag ger mig om mattan, får nog inse att det är kört ett tag:)