Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

fredag 22 september 2023

Hyfsat återställd ordning i Farsta

 Igår tog jag fram mitt manus och hjärnan reagerade direkt och började jobba. Men den blev också trött fort, och då slutade jag. Locket för örat är nu mer eller mindre borta, det sprakar till ibland och igår var tempen över 37 igen, men idag är den som den ska på 36,5. Eftersom "hälsan är viktigast" tar jag det piano. Jag har ju ingen press annat än från mig själv egentligen.

Och på tal om det då, så ligger jag mer än 10 000 efter och det är ju inte så bra, men det är som det är. Jag siktar ändå mot mitten av oktober så får vi väl se hur långt jag hinner. Om jag kan få upp ett tempo likt det jag har när jag är utomlands kan det gå. 

I förrgår fick jag också tillbaka Españia por favor från redaktören, och som jag kunde se det var det inga stora ingrepp utan mest förtydliga/fördjupa och förlänga vissa scener, ungefär den feedback jag brukar få.

Det ska bli så roligt att redigera den! Jag har fyra veckor på mig ungefär, och det är förstås perfekt att redigera ettan samtidigt som jag skriver tvåan. Jag har därefter en lång redigering till, på fem veckor, där jag än mer kan fördjupa. Det är ju på det sättet jag jobbar. Utifrån och in, inte särskilt intresserad av detaljer utan mer av helhet. 

SEN ska jag fundera på vad jag vill göra härnäst, samtidigt som jag också ska, i höst, börja redigera tredje och sista boken i Fjällbackaserien, Sista kapitlet. Den har varit klar i en evighet men har inte redigerats över huvudtaget och jag behöver några veckor med den innan den också ska till redaktör. 

Alltså är det ännu viktigare att andra Spanienboken blir KLAAAR! Redigera den ska jag göra först nästa år. Jag tror inte just nu att det blir en trea. Två är perfekt. 

Där har vi det. Fredag före lördag och valpbesöket. I morgon hämtar jag mina hundmedköpare klockan 9. Resan till typ Gullspång tar ungefär 3 timmar. Så totalt 6 timmar i bil. Och jag vet redan nu att det kommer att bli en supertrevligt. Att åka på roadtrip med Jonathan och Linnea är bland det roligaste man kan göra. 



Trollungen

Inga kommentarer: