Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

fredag 14 augusti 2020

Jag har förträngt min momsdeklaration.

Den ska vara inne på måndag och jag behöver några dagar för det jobbet. Jag kan säkert göra det på en dag men då blöder mina ögon till sist.

Jag kom på det när jag tog hand om en gammal  (säkert 25 år)  klätterväxt som har fått ny jord en gång i sitt liv tidigare. Nu fick den det igen, och en piffig kort frisyr. Förhoppningsvis vill den ta ny fart nu med ny jord. Jag håller en tumme för jag tycker att klättrandet är hemtrevligt. Jag har klippt ned den många gånger och den brukar komma igen. Jag håller en tumme.

Egentligen skulle jag på en urtrevlig fika hem till Sannas trädgård på söndag, men när jag insåg att jag höll på att glömma redovisningen fick den stryka på foten. Man missar inte deadlines till skatteverket, de är lika minst viktiga som manusdeadlines. Det är en kostsam historia att vara sen med sin momsredovisning.

Sanna, Anna och jag för åtta år sedan. 


Vanligtvis printar jag och markerar siffrorna ena dagen, räknar ut momsen nästa och lägger in det i systemet dag tre. Då blir det mer lätthanterligt för mig.
Jag klarar att göra det själv (en gång i kvartalet), tycker till och med att det är lite kul. Andra har byråer som fixar det där, men min lilla låda är såpass liten att jag fixar det själv eftersom jag har en enskild firma. Det passar  mig finfint även om det kräver en hel del jobb en gång i kvartalet.
Man kan redovisa momsen en gång per år i mitt fall, men det kan bli så stora summor då och jag tycker att jag får en bättre överblick om jag gör det oftare.
Jag känner mig väldigt duktig varje gång det är klart och pengarna är inbetalda. Bara det är en bonus.

Idag mår jag finemang igen, igår var en rätt usel dag fysiskt. Men det stärker ju bara min tro på att jag behöver undvika vissa födoämnen för att må tippetopp.
Min väckarklocka väckte mig igår klockan 6 och idag klockan 6. Det tog en yrvaken stund innan jag förstod att jag hade ställt in den på att väcka mig varje morgon den tiden.
Det är ju dumt när jag har semester.

Nu går jag igång med min redovisning innan den värsta hettan slår till.

Bra fredag, så här långt!








Inga kommentarer: