Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 17 augusti 2020

Jag skulle ha gjort klart momsen igår,

men jag var för trött. Hade sovit som en kratta och somnade helt enkelt på soffan när jag borde lagt in siffror. Så då måste jag göra det idag istället, för gör jag det i morgon får jag straffavgifter (tror jag i alla fall).
Jaja, jag är ju ledig så det funkar ju tippetopp.

Frågan är om jag ska börja direkt, handla, och sedan fortsätta, eller göra allt och sedan handla? Sådana funderingar kan man ha om man är ledig.

Det jag tänker är förstås att det är mindre folk i matvaruaffären nu, å andra sidan har de förstås inte hunnit packa upp de färska varorna än.
Nä, eftermiddag blir nog bättre. Jag använder mitt munskydd och mina handskar, helt ärligt behöver jag ingen Tegnell som ska diktera varje steg jag tar. Jag är superrädd om mig och om man vill använda munskydd är det ju bara att göra det, tänker jag.
Jag är en pillamigiansiktet människa, och munskyddet och handskarna  får mig att tänka till.


Alltså vet jag vad jag ska göra idag.
Resten av veckan är bland fram tills på lördag då det är Feelgoodfestival, digital den här gången. Jag har en punkt sent på eftermiddag tillsammans med Birgitta Bergin, och jag tror att det är Taras bokrecensent Karin Särnö som intervjuar.

Just det, lämna in dator också.
Eller så gör jag det nästa vecka.
Jaja.
Nu ska jag ta fram alla papper som jag så noggrant gjort i ordning. Det som återstår är att peta in siffrorna, själva matten har jag ju gjort i helgen.
Det är så himla skönt att dela upp det här jobbet på flera dagar, annars hade jag nog suttit till långt in i kväll. Nu räknar jag med att vara klar vid kanske 15, med paus för en timmas sol på balkongen.


Ikväll tänkte jag få till en ny lektion i min virusskrivskola.

Jonathan messade just och sa att han hade fått på sig både t-shirt och mitella, som ju ska tas av på natten. Linnea jobbar, och hennes tvillingsyster har precis kommit in med värkar på BB. Jonathan och jag får uppdateringar via mess om hur det går.

Så moms, barnfödande, en gnutta sol och sedan Ica. Där har ni min dag.

Hoppas att ni har det fint i värmen.
Idag är väl den stora semestern över för de flesta, men vissa har ju valt augusti (bra val) och andra jobbar  hemma.

Bra måndag, så här långt.



Vissa blommor överlever det mesta, verkar det som. Andra har jag fått slänga.
Några nya blir det inte nu.









2 kommentarer:

Anne Jonsson sa...

Duktig du är som fixar moms och sånt... jag avskyr bokföring av den enkla anledningen att jag verkligen verkligen inte fattar det! Och jag hoppas verkligen att jag får ha det angenäma besväret att betala in moms på mina böcker nån gång i framtiden! Då skulle jag inte tycka det vore ett dugg tråkigt med momsredovisning!
Jag tuffar faktiskt på med mitt manus. idag på lunchen skrev jag tre sidor som jag är riktigt nöjd med, och nu efter en kaffetår och promenad med vovven ska jag skriva ett par till har jag tänkt.
Jag är så tacksam för din virusskrivskola som verkligen har fått mig att dra ur tummen ur där den satt fast - skriva är ju superkul och det känns för första gången som om jag har en story som håller. Jag har skrivit sista meningen redan och den är svinbra!! Om jag får säga det själv.
Hurra hurra och superstort TACK!!!!

Åsa Hellberg sa...

Härligt, bra jobbat!!