Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

onsdag 24 februari 2021

Idag blev jag upprörd (igen).

 På min Ica som mitt i pandemien återigen – och vid sämsta valda tillfälle när vi står inför en tredje våg – möblerar om i sin butik. 

Jag skrev till ägaren som svarade att:   

"Bakgrunden till ombyggnaden är att vi är inne på pandemins andra år. Världen står trots det inte still och vi måste göra vissa ändringar ibland för att fortsätta vara en attraktiv butik för våra kunder. I detta fall har vi utökat vårt sortiment markant och därav varit tvungna att göra en del varuförflyttningar för att hålla ihop helheten och inte göra butiken för spretig."

De behöver helt enkelt tjäna mer pengar.  

Idag och förra gången jag handlade, var kunderna i Farsta som virriga höns. Såklart. Det var jag också, och jag lämnade innan jag hade hittat allt jag ville ha. Istället för att vistas i butiken en liten stund, tog det nu nästan dubbelt så lång tid. 

Nu kommer jag att använda Mathem.se så mycket jag bara kan. Vill jag handla på Ica kan jag åka till Haninge, där jag har handlat flera gånger under många år, och de har så vitt jag minns aldrig flyttat på sitt sortiment.

Ica Farsta struntar jag i. För mig är det inte längre en attraktiv butik när de inte sätter kundernas säkerhet först. Det sitter en lapp utanför butiken att det max får vistas 175 kunder i den, men vem som räknar framgår inte. Det är ingen som håller koll varken på ut eller inflöde.

Jag har varit på till exempel Bauhaus och där står en person och räknar kunder som kommer och går. Ica Haninge också. Där jag hämtar paket får man ta en nummerlapp och vänta utanför butiken. 

Funkar finfint. 

Säkerheten först. För inte fan svider kassan för Icahandlare i år, tvärtom skulle jag vilja påstå.

__________________________________________________________

Annars har jag mest pysslat med det projektet jag startade igår; att möblera om i vardagsrummet. Jag tror till och med att jag kan få ut fåtöljen som samlar damm i sovrummet eftersom den används att slänga kläder på. Nu tror jag att den funkar att ha i vardagsrummet. När det är okej tänker jag ha BJUDNING här hemma. Bara en massa trevliga kvinnor. Nu får alla plats att sitta!



Det var det. 

Mitt manus är på väg genom landet från Skåne och jag tänker börja jobba med det så fort det har landat i lådan. Har jag det i min hand på fredag (hoppas hoppas) ska jag börja då med att på sedvanligt sätt dela in det i högar om 20 sidor. Eller kanske 15. Jag måste räkna på hur många dagar jag har på mig. 

Det här är alltid den roligaste redigeringen så den ser jag fram emot!

I morgon ska jag rensa förrådet i källaren och köra  till miljöstationen där man kan lämna både kläder och hushållssaker i insamlingen. 

Tjohej.





2 kommentarer:

Robert W sa...

Jag var på bokrea igår. Kunderna fick korgar med nummer på. När man handlat färdigt spritades korgen innan den lämnades över till nästa. Så ska det gå till!

Åsa Hellberg sa...

PERFEKT. Det ska vara en bokhandel föregår med gott exempel!