Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

lördag 19 mars 2022

Alltså, det där med att ge mig goda råd

 utan att jag har bett om några .... vi kan väl säga att vissa i min familj (låt oss för enkelhetens skull kalla henne mamma) inte riktigt har samma inställning till det. Jag får spader av att bli tillsagd hur jag ska göra med saker och ting. Jag har alltid varit likadan, det är liksom en av anledningarna till att jag har valt att leva ensam. 



Mammas tomt. 

Jaja. Mammor.

Idag ska jag fotograferas av min lillebror. Vi ska hitta sjöbodar, bryggor och eventuellt ta några bilder vid hans gård. Förhoppningsvis kan vi använda några av dem som pressbilder, vi får väl se hur det går. 

Möjligtvis talar jag om för honom hur han ska göra. 

Kasta sten i glashus? Ja, självklart. 

I alla fall: 

När jag har ätit frukost ska jag fotosminka mig. Det vet jag inte alls hur man gör, men jag tänker att MYCKET är grejen. Sedan har jag en marinblå jumpsuit som jag tänker ha diverse över. Röd kavaj, jeansjacka, skinnjacka, tjocktröja, kappa och sånt som passar ihop med den. Jag gillar inte utomhusbilder men i det här fallet, med Fjällbacka i fonden, känns det okej. 

JA JA, vi får väl se hur det går.

Igår tittade jag på en hyreslägenhet i Fjällbacka, en etta på 40 kvm. Supemysig. Jag har tackat ja, nu måste jag bara bevisa att jag kan betala hyran framöver. Det är ju det svåra med att ha egen firma, eftersom man inte har lön på samma sätt som andra har. 

Jag får väl visa hur det såg ut förra året, eller ta fram kontrakt som ska utbetalas under året. 

Min tanke, eftersom jag ju skriver en trilogi om Fjällbacka, är att jag ska vara där kanske 10 veckor om året, över alla årstider. Då kan jag hjälpa mamma lite när hon behöver skjuts (hon bor 2 mil från Fjällbacka), skriva i lugn och ro, och dessutom få lite västkustluft. Jag har önskat mig en gammal cykel i födelsedagspresent av brorsan om jag får lägenheten.

HÅLL TUMMARNA!

Den är nymålad, har en gammal spis som man kan byta ut, och dessutom kan man installera diskmaskin. Jag har naturligtvis redan möblerat den i huvudet, och i köket ska jag ha en bäddsoffa om någon (typ mitt barn) vill hälsa på. Äta kan man göra i det kombinerade sov/vardagsrummet. 

OM det blir så ska jag hyra en liten lastbil och köra det jag har i förrådet: ett skåp efter mormor och morfar, en stor byrå, mattor och annat som passar där, och kanske ta med Jonathan om han hinner. Annars får brorsan hjälpa mig att lasta ur. Lägenheten ligger på två trappor utan hiss, så det är nödvändigt med bärhjälp. 

Sedan ska jag beställa säng och soffa på Ikea, som de får komma upp med. 

Fast allt det här, om det blir så peppar peppar peppar peppar, måste planeras noga för jag får tillbaka mitt MANUS på måndag. Det ska bli så roligt att redigera igen, nu när jag har mer tid. 

För att få ihop allt, om jag Peppar peppar (jaja, jag upprepar mig. Min blogg!) får lägenheten börjar jag hyra den direkt, och jag behöver planera nog hur jag ska få till alltihop snabbt och smidigt. Jag måste vara igång direkt, om ni förstår vad jag menar. 

Men PLAN är jag bra på. Kanske bäst, till och med. Så fort jag vet mer sätter jag den i verket. 

Hoppas att ni får en fin helg!


4 kommentarer:

Anne sa...

Vad spännande, håller tummarna för lgh!

Eva-Lotta sa...

Åh! Jag håller verkligen tummarna!

Åsa Hellberg sa...

TACK!

Ulrika sa...

Det låter perfekt för dig, jag håller tummarna!