Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 14 mars 2022

Måndag i Farsta,

 och jag betraktar det här som en semestervecka. 

Jag hade ett uppstartsmöte i förmiddags om nya boken, men utöver det är jag LEDIG hela veckan. Jag ska se  inspelningen av Carina Bergfeldt på onsdag och sedan är planen att jag deklarera. Tror att man kan det från och med den 15e. Skönt att få det gjort, tänker jag, eftersom jag förhoppningsvis är i New York dagarna innan den ska in i maj. 

Inför den resan håller jag i pengarna hårt just nu. Det är bara räkningar, mat och att skänka pengar som är giltiga utgifter. Men det är heller inget annat jag behöver i ärlighetens namn. Så här års är det alltid tajt ekonomiskt. Mycket ska ut, men inget kommer in och ska man resa då så behöver man ju ha en buffert för det. Än så länge går allt enligt plan (peppar peppar).

Det är ingen snålresa vi ska på när jag fyller 60, tvärtom faktiskt. Vi ska bo bra, i varsitt rum, det känns viktigt för mig. Jag bjuder ju dem privat, men min egen resa handlar väldigt mycket om research, och då vill jag kunna komma och gå som jag vill utan att känna att jag stör. Bland annat ska jag till Ellis Island. Har någon av er varit där?

Det enda jag har snålat på är flygresan, som ändå kommer att kosta en hel del, men där jag inte har uppgraderat oss. Jag brukar själv flyga i plusklass för att det är lite mer bekvämt men den här gången sitter vi i vanlig SAS go. Jag tänker att med sällskap blir det mindre långtråkigt. 

Vi kunde ha kommit billigare undan om jag hade låtit bli en försäkring och om vi hade mellanlandat, men direktflyg är så himla skönt så det fick kosta lite till. Sedan betalade jag för säten vid nödutgång eftersom Jonathan är 190 cm och det kostade också. 

Det var det, om vi kommer iväg. PEPPAR PEPPAR PEPPAR.

Just idag hade jag en plan på att gå och sola (solarium) men jag orkade inte riktigt när jag väl var ute på min promenad, så jag gör det i morgon. Istället har jag tagit hand om kläder som jag har hängt ut för att bli av med den hemska instängda garderobsdoften (Ikea, jag känner den sällan någon annanstans) och samlat ihop en jättehög i badrummet för uppsköljning. Det kommer nog att ta ett tag eftersom jag inte har hur mycket plats som helst att torka den på.  



Det är sådana kläder och t-shirts som jag bara har på sommaren, som nu kan tas fram. Mina älskade vita jeans till exempel. Jag har flera par från Lindex och modellen är så skön att jag på rea har köpt sådana som jag sedan har klippt av till shorts. 

Håll tummarna för fint väder i några dagar framöver.

Typ så när det är dags för det dagliga samtalet till morsan på Västkusten. Hejhej.

(Jag vet, det är krig, men jag orkar inte.)

 


1 kommentar:

Eva-Lotta sa...

Så skönt med lite ledighet, även om du verkar ha en hel del att stå i.
Njut av din lediga vecka!