Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

tisdag 22 mars 2022

Lägenhet i Fjällbacka, tjohooo.

Vilket mys, va?







Sötast i världen 




Tjejfestlunch






Här ska det piffas må ni tro. Min favvisgrej!

Jag hämtar nycklarna den 1a april, och då ska jag mäta varenda centimeter av lägenheten och sedan göra en plan för hur jag vill ha det. På visningen fick jag en viss uppfattning men det är en annan sak att gå runt på 40 kvm och få en KÄNSLA.

Min tanke är i alla fall att ha en 140-säng i vardagsrummet/sovrummet och en 90-säng i köket som också får vara kökssoffa. När Jonathan och Linnea kommer på besök får de ta den stora sängen och jag tar den i köket. Och omvänt om jag får en väninna på besök, då får hon sängen i köket. 

Bra plan, tänker jag! 

Jag ska också rota runt i mitt förråd för att hitta saker jag kan ta med. Inte minst kuddar och sånt. Tavlor. Mattor. Jag har bestick, tallrikar och kaffekoppar. Jag saknar däremot handdukar och ev lakan, jag kan ha slängt sånt gammalt och slitet som inte får plats, men det kan också ligga i källaren. 

Från början hade jag tänkt att hyra en lastbil, men det blir löjligt dyrt, så jag tar mormors skåp, som är  stort och otympligt men som jag vill ha med, i min bil, för det är i två delar. Jag kör helt enkelt en del i taget. Smart va? Jag behöver inte så mycket förvaring där och i köket är det gott om plats. Skåpet vill jag ha där av sentimentala skäl, på samma sätt som jag vill ha ett pelarbord som nu står hos brorsan. 

MEN. Jag måste också vara mer praktiskt och förstå att jag har för mycket i april med manus och sedan New York, och att det rimliga är att ta tag i lägenheten i Fjällbacka i maj när jag har har kommit en bit med redigeringen och kan se att jag kan ta ledigt från det kanske en vecka. 

MEN 2, vi får se. Huvudet måste sluta spinna lite och det kommer det att göra snart för nu drar redigeringen igång igen. Förlaget är supernöjda med det arbetet jag gjorde i förra vändan, och nu är det förädling som gäller. 

Det är kanske den roligaste vändan. Det mesta sitter och man får fila på detaljerna. Utgivningen är långt borta vilket jag tycker är skönt eftersom jag alltid håller andan när en ny bok kommer. 

Dessutom har jag lång tid på mig den här gången. De (förläggare och redaktör) försökte knapra på den, men min protest gick igenom. Jag har drömt om att få så lång tid någon gång (2 månader) och nu har jag fått det. 

Nästa bok ska jag börja skriva första juni. Redigeringen av den första är inte klar då, men då återstår småsaker och jag kan göra det parallellt. Det är ju perfekt att göra det från Fjällbacka eftersom en del utspelas där även denna gång. 

Jag behöver ha en printer om jag ska kunna vara där lite längre, och tänker ha en lista som jag fyller på från och med nu: Det är abonnemang som ska öppnas (internet) och jag behöver kolla hur man gör med post och sånt om man inte är här hemma på några veckor. Hemförsäkring, hur gör man med det? Och mina växter, som jag älskar så, måste ju ses till. 

Sedan är ju planen att åka till Cypern i juli för att vrålskriva och samtidigt kanske få lite bukt med mina eksem. Får se hur det blir nu när världen är upp och ned. 

Min brorsas familj ska låta en flyktingfamilj bo hos dem. De har ett litet hus vid sidan om sitt eget där de ska välkomna flyktingar om det finns behov för det. Så fint! Jag är stolt syster och svägerska, och mitt bidrag blir möbler jag har ställt där, och en tv. Jag köper en ny till Fjällbacka. 

Av brorsan har jag önskat mig en gammal cykel i 60-års present. Vi köper inte presenter till varandra, bara den här gången tänker jag. Cykeln får max kosta en femhundring. 

Kanske kan jag låna ut min lägenhet ett par månader? Problemet är ju att jag inte kan lämna den mer än så och som flykting behöver man ju ett längre perspektiv. 

Igår var jag ledig, blev jag jagad av en tvååring och pratade med mamman som jag har inte har träffat på evigheter, men före det åt lunch med ett gäng medelålders författare och blev BJUDEN på lunch. Så mysig dag! Alltså två år är ju bästa åldern. Så inne i sig själva, men har humor och skrattar åt allt. 

Nu ska jag fylla på kylskåpet innan jag börjar jobba. Det är TOMT, allt är uppätet. Just idag är listan väldigt lång!

Just nu har jag dille på att göra spetskål i ungen. Eller att woka den. Väldigt gott. Och min mage har inga problem alls med varken den eller blomkålen, som är min andra favorit. Jag gillar varma grönsaker, ofta kör jag ihop en panna av diverse (gärna kål paprika tomat) och då får jag nog i mig säkert mer än ett halvt kilo. 

Jag har slöat den här morgonen men det är okej. Från och med i morgon ska jag börja jobba tidigare för det blir så mycket bättre. I eftermiddag ska sommardäcken på, hurra för det!


2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Stort GRATTIS till lyan!
Så roligt! Bra att du kan ta det lite lugnt, lycka till!

Åsa Hellberg sa...

TACK!!