Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

tisdag 8 mars 2022

Det här manuset

 känns som om en halsduk i olika stycken som ska sys ihop till en flytande historia. Först låg delarna isär, sedan tråcklades de löst ihop, i nästa omgång syddes lite tajtare tillsammans och jag tänker att i nästa omgång sluts mellanrummen helt och hållet. Det ska ju läsas sömlöst till sist. 

Jag är fortfarande uppe i varv och sover lite för lite. Kroppen är trött samtidigt som jag är pigg. Märklig känsla. Världsläget påverkar förstås, jag tycker att Magdalena Andersson är skarpare i valet av ord än någonsin tidigare. "Kraftigt försämrade säkerhetsläget", sa hon häromdagen på Instagram när hon pratade om Sverige. Ord har aldrig varit viktigare, och "kraftigt" är, upplever jag, oerhört allvarligt. 

Vad mer då? Jo, 8 mars såklart. Kvinnodagen. Vi feminister fajtas om vad om är viktigast, och jag tänker att det viktigaste är att män inte är viktigare vad kvinnor. Och att det ska genomsyra allt. Det gör det inte nu. Män tjänar, äger och sitter på makten i betydligt högre utsträckning än vad kvinnor gör. 

Min fasta övertygelse är att det börjar med föräldraskapet. Dela föräldraförsäkringen 50/50 och om det inte passar vissa familjer så får väl de familjerna bekosta det själva, tänker jag. 

Nog om det.

Klockan 12 ska jag tvätta bilen, ikväll ska jag till Cirkus på Djurgården och se Fran Lebowitz, (Googla) inbjuden av Simona. Det ska bli så kul! 

Resten av veckan ska jag bara STÄDA, lyssna på ljudböcker och försöka sova ikapp. Jag hinner sova en stund efter biltvätten innan jag åker hemifrån vid 18 ikväll, vilket behövs om jag inte ska sitta och gäspa under föreställningen.

Nästa vecka krockar en tv-inspelning (Carina Bergfeldt) med en lägenhetsvisning (4 rum, terass i rätt läge i Mariehäll inte så långt från Jonathan.) Ev tackar jag ja utan att ha sett den, jag har plats 15 typ så jag får den nog inte ändå. Jag har redan avbokat tv-programmet en gång pga rädd för Corona, och vill inte göra det en gång till.

Det var det.

Jag gympade lite med Sofia idag, ska ta en promenad under tiden bilen tvättas och försöka få tillbaka min kropp som jag har ägnat för lite uppmärksamhet den här vintern (också ...) Jag blir trött i axlarna bara jag hänger tvätt. Det går ju inte. Jag önskar att jag kunde skapa mig nya rutiner och för det behöver jag skriva ned mina ambitioner. Jag glömmer bort det annars. Göra ett veckoschema – och följa det vare sig det är svintråkigt eller inte. 




Perfekt ju!

Jag gillar ju listor, det borde rimligtvis funka för det här också.

Hoppas att ni har det fint i stugorna. Hejhej.


2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Ha det riktigt trevligt ikväll!
Idag var jag på Bokcafé på bibblan. Man skulle lämna lästips. Jag skrev dina böcker bland annat.

Åsa Hellberg sa...

åh, tack snälla!!