Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

torsdag 16 november 2023

Flyttkartonger kommer ju aldrig att gå,

 men jag tänker att platskartonger, eller om det heter lådor (ni fattar) borde ju gå för mig att bära? 

Jag planerar allt i huvudet. Gör små möbler av papperslappar och lägger ut på ritningen för att se vad som går in och var jag ska placera allt. Det enda jag inte har är köksstolar – och en soffa till (som också får vara extrasäng när jag får besök). 

Det viktigaste att rensa är förrådet eftersom jag inte har något extra sådant i huset jag flyttar till utan får nöja mig med de 3 kvm som finns i lägenheten. Det jag har här är säkert 5-6 kvm (i källaren) och ytterligare 2 här uppe i lägenheten. Så rensa är grejen, och det jag inte kan göra mig av med behöver jag lägga över i plastlådor. 

Och i nya lägenheten behöver jag få upp hyllor i förrådet, något sorts system där man kan flytta hyllor, ha breda, smala, det man behöver. Elfa, eller vad heter det? Det tror jag skulle funka. Sånt kan man ju ordna med innan inflyttningen. 

Igår kom första laddningen med tapetprover. Alla så fina på sitt sätt. Mycket blommor, men inte den sorts kaxighet som jag tycker att den i Fjällbacka har. Den är ju min favvis, men vill ju inte ha samma i nya lägenheten. Det får inte vara mjäkigt och för gullig. 










Många prover återstår att få. Färgen ska passa med brunt (som jag har nu) vitt, som är ev nya klädseln, och cerise som jag ju också har tankar på att klä soffan i. 

Jag tror att jag vill ha tapet i alla rum. Eftersom det är nytt behövs inget underarbete alls, det är bara att smacka upp, tjohej på det!

Typ så, en bra arbetsdag, när jag har redigerat, pratat med min förläggare om aktuella manus (Spanien men mest Fjällbacka-3 som hon gillar som tusan och som är min personliga favorit, kanske) och så pratade vi framtid. Tjohej på det också! 

Jag är glad och tacksam för att jag får ge ut mina böcker på ett så fint förlag, att mina siffror står sig så pass bra att en fortsatt utgivning är självklar. Jag säljer inte mest men långt ifrån sämst, och idag pratade vi om tre böcker framåt och kanske kan någon av dem blir en krim, minsann. Och då ingen feelgoodkrim utan en deckare. Det vore en sådan utmaning!

Återstår idag börja att städa inför att Selma kommer hit i morgon. När jag har duschat och tvättat håret ska jag dammtorka och bädda rent, och i morgon bitti dammsuger jag och tvättar golvet. 

Bra plan!

Hejhej




Inga kommentarer: