Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

onsdag 15 november 2023

Då har händerna rasat ihop igen

 efter att ha varit "bra" i över en veckas tid, nu ramlar skinnet av igen och då finns liksom ingen effektiv kräm alls.

Alltså ska jag sola några dagar igen så får vi se om det hjälper.

Igår tog jag i alla fall de prover som behövs för medicinen och det som återstår är att röntga lungorna, men det vet jag inte var jag ska göra någonstans så det få läkaren säga när hon ringer. Hon sa något om Odenplan, men jag fick inte klart för mig om jag ska bara ska gå dit eller om svaren på blodproverna först ska komma. 

Annars jobbar jag. Det är en "lätt" redigering, inte mycket återstår. Jag hoppas vara klar med den på söndag. På fredag hämtar jag Selma, och sedan ska hon vara här över helgen. Det ska bli så mysigt! Nästa helg ska vi ju träffa hennes syrra, och det ser vi förstås också fram emot. 

Utöver jobb de här dagarna så har jag spanat på tapeter och beställt typ 20 tapetprover, allt från vanliga mönster till väldigt stormönstrat (nedan exempel på det stora). Nästa vecka signerar jag kontraktet och på förmiddagen den 1 dec får jag nycklarna och kan börja PLANERA (och ställa in adventsljusstakar i fönstren!) 

Jag är inte typen som låter ett hem "växa fram." När det har växt klart har jag redan flyttat därifrån, haha, så det måste vara KLART när jag flyttar in, så som det var här i Farsta. Däremot pysslar jag ju gärna med det jag har, som att flytta möbler hit och dit, men grunden, färgerna och sådant måste vara klart.   

Alltså, vet ni hur många fina tapeter det finns? HERREGUD! Det kommer att bli supersvårt, men roligt. Jag var i en färgbutik och tittade på prover häromsistens och vissa leverantörer har ju den goda smaken att lägga tapeter som passar ihop bredvid varandra i pärmarna och det är väl det jag tänker göra när jag får proverna. 

Att ha mönster i varje rum? Njae, just det får vi väl se, men färger som plockas upp från tapeten/möblerna/mattan i vardagsrummet tänker jag är grejen. 

Jag har också beställt fler tygprover (för att jag vill byta klädsel till min soffa). Vitt eller cerise är just nu frågan. Det lutar åt vitt eftersom jag vill ha stormönstrad tapet, vi får se hur jag gör. Tapeten måste också passa med mitt bruna överdrag så att jag kan byta vid behov. 

Ett tag tänkte jag ju ha min soffa i ett av sovrummen, eftersom den är så bra att sova i om det kommer en gäst, men istället skaffar jag nog en säng till helt enkelt. 



Boråstapeter

Carma


Boråstapeter


Inspirationsbild litet sovrum


Inspirationsbild stort sovrum (mitt stora har 2 fönster exakt så här. Knepigt att möblera eftersom jag vill ha tv mitt emot och här har man löst det snyggt med att ha sängen framför fönstret.)


Det är otroligt avkopplande att hålla på med sådant här, när jobbet är över för dagen. Jag stänger ute det mesta just nu, förutom familjen och jobbet. Pysslar i det lilla med mitt. 
Jag tror att :

1. det är en konsekvens av att vara ensam, man kan inte härbärgera världens hemskheter själv hemma.

2. jag har en inbyggd förmåga (eller avstängningsknapp) för saker som jag inte kan påverka. Jag tror till exempel att det är en del i att jag klarade pandemin utan några som helst problem. Det gjorde de flesta såklart, men jag var inte ens frustrerad. Världen stängdes och då gjorde jag det också. Det gick inte att påverka = ingen rastlöshet för den vanligtvis rätt rastlösa ÅsaPåsa. 

Men att världen är för jävlig just nu, kan vi väl vara överens om. Stackar stackars människor. 





2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Ja, det är inte roligt runtomkring, men det känns som att man inte kan tänka på det alltid.
Snygga tapeter. Kanske en fondvägg? Lättare om man tröttnar. Så dumt att händerna blev illa igen strax efter läkarbesöket. Så typiskt!
God onsdag!

Åsa Hellberg sa...

Nä, är inte så fondväggig, men lägenheten är planerad så att det kanske ändå blir bara 2 av tre väggar. Får se när jag får tillträde.