Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

tisdag 28 november 2023

Nu börjar pengarna rulla.

 Jag har beställt el och försäkring och betalat den första månadshyran till nya boendet, sagt upp parkeringen här till sista februari och i morgon ska jag säga upp min lägenhet (också till sista februari).  Jag är vobblig i humöret och gråter en skvätt för varje grej jag måste göra, men jag har fokus framåt, tårarna torkar snabbt och jag ser SJÄLVKLART fram emot flytten. Men jag har bott i Farsta i 30 år (i den här lägenheten i 5 av dem), det är klart att det känns att flytta härifrån. 

Hade den nya lägenheten inte varit så mycket större och med samma hyra som här hade jag inte ens flyttat, så det är inte området mitt i skogen som lockar, utan storleken på bostaden i kombo med hyran. Att det är otroligt lugnt vet jag inte om det kommer att bli skönt eller läskigt, vi får väl se. Här är det ju säkert som i ett fort, inomhus. Där vet jag inte än, det får vi också se.

Klockan 10 på fredag får jag nycklarna och då i lägenheten. Tjohej. 

Jag längtar efter att få gå runt med mitt måttband och göra planer för hur det ska se ut. Vissa saker, som köksstolar, ska jag köpa begagnade. Tobias, från Ikea. De är så bekväma, jag hade dem när jag bodde i Fagersjö. Superbra stolar. Tror nog att jag kan hitta fyra vettiga begagnade på Blocket. Innan jag flyttar härifrån vill jag också montera 3 Kallax från Ikea i nya lägenheten, där jag ska ha alla böcker som nu står i förrådet. Jag har ju som sagt inget förråd där, mer än inne i lägenheten och det är inte stort nog. Om jag får upp Kallaxhyllorna (liggande, 3 st ggr 147 cm, utmed en hel vägg) kan jag genast börja fylla dem med böcker från mina förråd här i Farsta.



Sedan ska jag småflytta då och då, tänker jag. Ska skaffa plastkartonger och fylla med först och främst sådant som ska med från förråden. Annat ska jag ju sälja eller ge bort. 

Någon dag innan Lucia ska jag hjälpa Jonathan att flytta grejer från sin studio och hem, det får inte plats i min bil, så vi ska hyra en liten lastbil och då tänker jag att det är toppen att åka till Ikea och köpa Kallaxhyllorna (de är vanskliga att köpa begagnat tror jag, det är om någon har tre svarta i så fall) 

Ska jag köpa från tre ställen blir det bara mer kostsamt eftersom de inte går in i min bil och jag måste fixa utkörningsfirma.  Hemifrån kan jag fylla lastbilen med sådant som jag kan flytta själv, som till exempel kläder jag inte kommer att använda innan den stora flytten går = det mesta, förutom sommarkläder eftersom jag ska till Kanarieöarna

(Den här gången ska jag komma ihåg att det är kallt på morgonen där, förra året hade jag inte tillräckligt med varma kläder med mig för att det skulle vara mysigt på frukosten. Jag frös för mycket. I solen är det skönt, men man kan ju också drabbas av två veckors regn, det är inte helt ovanligt i januari). 

Jag ska förstås ha en flyttfirma, men ju mer jag har flyttat och packat upp själv, desto lättare blir det att flytta, det vet jag av erfarenhet. 

Bra plan, eller hur?



2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Mycket bra plan. Det är ju en hell del man kan klara sig utan några månader. Spännande att följa din flytt!

Åsa Hellberg sa...

Tjohooo