Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

torsdag 2 november 2023

Medan dagens första måltid (kyckling och grönsaker)

 tillagar sig självt i ugnen, sparar jag de första genomgångna sidorna av Sista kapitlet, som nästa bok i Fjällbackaserien heter. Jag är så himla förtjust i det där manuset, det har inte ändrat sig sedan i april när jag senast tittade på det.

Vad jag gör nu är att jag ändrar på några större grejer, men jag är inte där än, alltså är det mer av en genomläsning än något annat än så länge. Den 20e ska det skickas till förläggare och redaktör och då sparkar redigeringen av det igång på allvar. 

Efter lunchen ska jag redigera 20 sidor av Spanienmanuset som jag fick tillbaka från redaktören igår.

Planen är att "så fort och rätt som möjligt" redigera Fjällbacka så att jag med full kraft kan redigera Spanien 1 och skriva klart Spanien 2 (som är på genomläsning hos mig just nu, eftersom jag har skrivit den väldigt hackigt. 

I morgon ska detta ske samtidigt som jag har Selma (hon är hos mig fredag till måndag) och då passar det bra att jobba med Fjällbackaserien eftersom den är "lättast" just nu.



Jag har inte fått besked om lägenheten, men det skulle förvåna mig om jag inte får den. Jag förstår inte vad som skulle kunna sätta käppar i hjulet. 

Just nu skjuter jag bort tankarna på det, jag kan ju ändå inte göra något för ögonblicket. Men jag hoppas att både tapet och tygprover har kommit. De beställde jag redan förra veckan efter visningen, och tänkte att om jag inte får den lägenheten får/köper jag något.

Har ju varit inne på både Köping och Arboga, där jag skulle få en månadskostnad betydligt lägre än jag har idag. Men jag skulle förstås också få längre avstånd till familjen. Nu får jag samma kostnad som här och det känns helt okej. Om jag sedan tapetserar eller inte får vi väl se.

Jag tycker om att ha mycket i pipeline om jag har en PLAN! 

På tisdag ska jag till Enköping och föreläsa, det var lääänge sedan och ska bli så kul.

I början av mars ska jag till södra västkusten, till bibliotek i Träslövsläge och i Kungsbacka, i april till Ljungskile. Jag hade tänkt åka till Fjällbacka första advent, men jag har en korrunda som ligger där (från torsdag till tisdag) så det går absolut inte. Fjällbacka får vänta tills jag har flyttat.

Igår var jag på middag hos Helen och hennes familj, vi är tre pers utanför familjen som alltid bjuds in som om vi tillhörde familjen. Jag känner ju alla vid det här laget, och Helen skickade upp mig och sin gravida dotter till övervåningen i hennes hus, eftersom deras hund var så upphetsad och behövde lugna ned sig.


 Det var förstås perfekt för mig eftersom hon är polis och har alla kunskap jag behöver den dagen jag skriver en deckare. Jag tror vi satt där uppe i säkert 45 minuter. Alla deckarförfattare verkar ha en poliskontakt de alltid använder och det kommer jag också att ha i så fall!

Det var det. Jag har ätit och ska redigera en stund innan jag solar, handlar mat till Selma och till mig själv. Ikväll ska jag städa. Det är extremt stökigt här just nu, och så kan vi inte ha det när Selma kommer.



3 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Du har mycket omkring dig! Klart att du får lägenheten!

Agneta sa...

Så himla söt hon är!
Och spännande med flytt.

Åsa Hellberg sa...

Ja, visst är hon! Tack, ja, det blir spännande!