Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

söndag 7 september 2014

Alltså, Babel.

Skrattas det inte för lite i det programmet?
Allt är så vansinnigt allvarligt att jag kommer på mig med att gäspa, orkar inte ens sucka över gästernas ovilja att bjuda på sig själva (såg inte dagens program, jag generaliserar mycket grovt och överdriver förstås, men ni fattar.)

Nu har förvisso Simona besökt programmet, men jag tycker att det är dags för henne att återvända. Tillsammans med mig!
Lite glitter, fattigmansglamour, kärlek och skratt är precis vad det programmet behöver.

Eller slänger ni er över böckerna som programmet pratar om?

Det finns ett litteraturprogram på Svt, och utöver deckarna så är det en hel kategori böcker som ratas i programmet: Underhållning om kärlek. Av och för kvinnor. Det eviga röda skynket.

Jag har för mig att fransmannen som skrev den romantiska komedin Nathalie var med, men han ansågs kanske mer litterär i kraft av sitt kön.
Låter jag sur?
Det är jag inte.
Jag tror helt uppriktigt att mina läsare inte tittar på Babel, eftersom det inte är tillgängligt för alla.

Jag orkar inte redigera ett ord till idag, istället vill jag hitta en film, en roligt mysvariant.
Herregud, vad det är underskattat att skratta!





7 kommentarer:

Ninas corner sa...

Jag är faktiskt böjd att hålla med dig där. Jag tittar sällan och aldrig på Babel för att det är så torrt. Alldeles för lite bling, löööv och skratt! Håller med om att ett program med dig och Simona skulle bli alldeles fantastiskt. :)

Åsa Hellberg sa...

haha, Nina, eller hur?!

Ezter sa...

Babel? Det har jag aldrig sett! Visste inte att det handlade om böcker!?

cyndi sa...

Babel...nä, jag har inte ens gett det en chans.
Varför inte ett helt NYTT program.
Om böcker som folk LÄSER.
Med dig och Simona förstås.
Finns det ingen som kan starta ett sånt?
NU.
Jag anmäler mig som tittare om det innehåller massor av bra böcker som innehåller kärlek och skratt.

Simona sa...

Fast visst var både Jojo Moyes och Lisa Jewell med en gång? Och jag tror visst att flera deckarförfattare gästat Babel.
Med det sagt. Du och jag är med alldeles för sällan.

Åsa Hellberg sa...

Simona; UTÖVER deckarna, darling. Jag skrev utöver.
Jo visst, utländska mysförfattare funkar väl dåda.
Men nämn en svensk som har varit med?
Kajsa Ingemarsson som sålde 700 000 av sina gula citroner? Tror inte det.

Cyndi: Topp!!

Simona sa...

Det är trist att underhållning inte tas på samma allvar. Det är lite fegt också, tycker jag. De borde vara modigare.