Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 28 september 2015

Huka er göbbar och gömmör, nu laddar hon om.



I natt drömde jag att det skedde förändringar på mitt förlag. En ny kvinnlig chef ville inte längre ge ut skönlitterära böcker med snygga män och djur. Inte ens Gloria, trots kontrakt och frånvaron av i alla fall djuren.
Alternativet var för mig att återigen redigera den och det vägrade jag blankt.
Istället bad jag om att bli löst från kontraktet och jag vaknade precis när jag hade fått tillbaka Gloria i en fysiskt lunta papper i händerna.

Jag ÄLSKAR Gloria. Såklart att hon ska bli en bok. På MITT förlag!
Men idag och ytterligare två dagar ska jag jobba med min tredelade novell. Sedan får den vila fram till första november om den är klar nog. Deadline till tidningen är 15:e.

På torsdag, första oktober, börjar jag skriva på bok nummer sju.
Från och med nu kallas hon Sjuan.

Då blir det ordning och reda igen.
Jag gör som jag brukar, sätter mål (som definitivt kan, och kommer, revideras under vägen), och den här gången vill jag vara klar med grovmanuset (innan min egen redigering) 15 februari. Leverans till förlaget den sista.
Däremellan ska jag slutredigera Gloria och säkert lite annat smått och gott, men på fem månader borde jag klara alltihop.

Och på tal om mål så är Sjuan ett av delmålen mot det stora som är Tian. Efter nummer tio ska jag, om jag har råd, ta en paus på något sätt. Kanske prova att skriva lyrik, barnböcker eller en livshandbok. Inte vet jag. Vi får se. Jag börjar med att sträva mot att ta mig dit, en bok i taget ( och min värld är sjuan redan klar, trots att jag inte ens ha börjat. Coach, you know. Mental träning är mumma.)

Ungefär så.
Min mest arbetsupptagna tid börjar den här veckan och pågår fram till sista februari, då jag förhoppningsvis ska kunna ta semester en månad.
Iiiii.
Jag älskar mitt jobb!



3 kommentarer:

Ezter sa...

Lycka till :)

Rosie sa...

Hoppa det går bra! Vi hejar på ! /Rosie

Åsa Hellberg sa...

Tack Ezter och Rosie!