Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

söndag 27 september 2015

Jag är så orolig för min matvägrande katt.

Han har ju nytt foder, både torrt och vått, för att slippa ta tabletter som ofta ger biverkningar och som är jobbiga att få i honom om inte jag är hemma (för nytillkomna, han har struma.)
Det våta behöver han så att jag ska kunna blanda i glucosaminet för hans leder men han slickar bara lite på det sedan är han missnöjd.
Torrfodret har han ätit 20 gram av på ett dygn, han ska äta det dubbla.
Tyvärr finns inga foderalternativ, det är det här eller tabletter som gäller om jag inte vill jodbehanda honom och det kostar i runda slänga 15 000 eftersom Misse inte är försäkrad.
Och ska man utsätta en snart 17-årig katt för det?
Jag frågar inte er, jag tänker högt.
Suck.

Nu har han ätit två korn torrfoder och ligger och tvättar sig.
Själv ska jag läsa hela dagen.
Jojo Moyes nya.
Tjohej för mig.
Hej då sociala medier. Nu stänger jag av er ett tag.


7 kommentarer:

Linas drake sa...

Usch, kämpigt. Ungefär som här, låter det som.
Hoppas det löser sig.

Simona sa...

Lilla Misse.

Ezter sa...

När han inte får nåt annat, så äter han väl så småningom!

Linas drake sa...

Kom på en sak... äter han mjukmat för att du ska kunna blanda i artros-medicin? Har du funderat på cartrofen, som förut bara gavs till hundar, men nu även ges till katter mot artros? Det ges som en kur om 4 sprutor (som ges i nackskinnet) och ska tydligen behandla själva artrosen, inte symptomen på den, och det varar i omkr 1 år. Sprutorna kostar ca 400,-/st där jag går (Kungens kurva) och det kanske kan vara en grej för din katt om han inte får i sig mjukmaten.

Åsa Hellberg sa...

Ja, jag hoppas ju på det men han är så himla smal nu.

Lina; det visste jag inte. Tack, måste kolla upp!

Anonym sa...

Kan du inte blanda i lite olja i det blöta fodret - tills han börjar gilla det så att han ändå får lite fett i sig även om han äter lite?

Katter kan vara lite envisa vad gäller mat (också) men när de blir hungriga så brukar de äta så kan de bara vara så att han just nu får ett foder som ger mer energi än det tidigare och känner sig därför mätt fortare? I så fall kommer han nog snart att känna mer hunger.

Jag hoppas på Misse

Sanna

Åsa Hellberg sa...

Sanna; jag törs inte riktigt det, i så fall måste jag kolla med veterinären först. I natt åt han i alla fall torrfodret och mer än han "skulle", så det känns bra för ögonblicket:) Tack för omtanken!