Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 3 februari 2020

Morgonsol i Farsta



Kameran är riktad mot Farsta strand. Där borta bodde jag när Jonathan var liten fram tills han var elva, sedan flyttade jag åt andra hållet till Farsta centrum där vi bodde tills han gick ur gymnasiet. 

Jag hade hans studentmiddag i den tvåan (min första och enda bostadsrätt), och för att få plats så ställde jag min dubbelsäng på balkongen. (Jag måste kolla om jag kan hitta bilder på det). Den stod ju annars i vardagsrummet precis som den därefter gjorde i tvåan i Fagersjö som vi flyttade till något senare. Linnea hade flyttat till Stockholm då så hon flyttade med.

Då hade de sovrummet fram tills de hittade en egen lägenhet. Min säng i vardagsrummet funkade snorbra och det var riktigt mysigt i Fagersjö. Den lägenheten var suverän, men jag trivdes inte efter skottdramat i våningen under. Annars kanske jag fortfarande hade bott kvar.

I alla fall: Jag flyttade inte min säng förrän de fick ett kontrakt på två-tre år. Först då räknade jag med att de inte skulle komma tillbaka till sitt rum igen.

Det var tankarna den här morgonen. 
Jag ska träna idag, vilken tid vet jag inte än, men det troliga blir kvart i tre.
Anmälde mig för sent till passet 11.30 så där får jag nog ingen plats.
Resten av dagen är jobb.

För ett år sedan var jag på Gran Canaria, men det funkar fint att vara hemma också just nu. Hade jag inte haft New York att se fram emot i slutet av februari hade jag nog krupit ur mitt eget skinn. Jag mår bra av att ha saker att se fram emot.

Tjohej!

1 kommentar:

Eva-Lotta sa...

Idag var det verkligen ljust när jag körde till jobbet! Så himla härligt! Himlen var flammande röd, rosa, orange! :)