Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 25 oktober 2021

Eftersom jag

 kände mig rik efter vinsten bestämde jag rätt snabbt att jag ville ge bort en del (en del sparar jag till min födelsedagsresa i april och igår bjöd jag Jonathan och Linnea på middag och bio) och vips hade jag via ett Instagraminlägg bett mina följare att nominera ensamma mammor som behövde lite extra pengahjälp i november då det ju är höstlov, Halloween och en massa annat. 1000 kronor var till fem mammor var tanken från början.

Jag vet vad en extra tusenlapp hade betytt för mig när jag var i samma situation och därför blev det fantastisk roligt när flera av mina kamrater helt plötsligt ville vara med och stötta mitt initiativ, så det slutade med att vi kan ge alla 20 nominerade 1000 kronor var. Så roligt. Hittills har jag swishat iväg 7 000 kronor och hoppas att resten av telefonnumren trillar in under kvällen så att jag kan ge bort allt idag.

Jag fick ett mess från en av dem som skrev: "du har nog swishat till fel person". Gissa om hon blev glad när hon förstod att det inte var så utan att hennes mamma hade nominerat henne. Jag började faktiskt gråta. 

Det är otroligt tillfredställande att ge! 

På förmiddagen var jag på förlaget och spelade in en podd tillsammans med Katarina Bivald (som alltid är så klok och härlig att hänga med) och programledaren Lisa Tallroth som ledde samtalet exemplariskt. Superkul, faktiskt. 



Sedan promenerade jag till centralen (via Zara naturligtvis, älskar Zara) och tog tuben hem till Farsta, vaccinerade mig mot influensa (kostade 400 kr) som jag har gjort de senaste åren efter att jag fick två influensor på raken typ 2017 el 18. Och sedan blev jag sjuk ett par månader senare när mamma och jag var på Cypern. Då hade jag inget motstånd mot något kändes det som. Nu har jag kollat och 2018 var jag ynklig med massor av förkylningar, influensor, ögonproblem och allt var det var. Därför vaccinerar jag mig numera varje år och i min ålder kostar det – när man fyller 65 är det gratis. I alla fall i Stockholm.

Sedan har jag pysslat med instagramgrejen, hemmajympat på golvet eftersom det var tydligt att ryggen behövde det, lagat mat och tja, nu är dagen snart slut. 

Bra dag, så här långt. I morgon ska jag städa badrummet, rensa avloppet under badkaret som jag har skjutit på alltför länge (det är allt hår jag tappar som sätter sig där)n och byta däck.

På onsdag börjar jag jobba med manus, tjohej, vad roligt det ska bli. 


2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Så roligt att det blir så uppskattat! Det gör gott att ge.
Influensavaccin har jag aldrig tagit. Gör det kanske senare i livet, men influensa får jag ytterst sällan. Nu får jag det väl i år, bara för att jag skrev så. Det är några år sen sist, så nu är det kanske en variant jag inte stött på innan. Hoppas inte 🙄

Åsa Hellberg sa...

Peppar peppar :) Hoppas att du klarar dig.
Jag gick tillbaka och tittade och hade den både 2017 och 2018, ett av åren över hela julhelgen.