Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

fredag 1 oktober 2021

Jag hade en enorm tur idag.

 Det tar tid att få nytt pass, och medveten om det bokade jag tiden för länge sedan. Jag var uppe tidigt, piffade till mig –vilket är störtlöjligt när det finns tusen bilden på mitt osminkade, ofixade och trista ansikte på nätet som garanterat dyker upp oftare än jag behöver visa passet ... i alla fall ... Jag var där i tid, eftersom jag alltid är i tid, och när det var 20 minuter kvar skulle jag checka in, vilket inte funkade för mig, vakten eller den polis som till sist kom för att hjälpa oss.

Det var också hon som insåg att jag var på fel polisstation.

Jag skulle till Huddinge, inte Haninge.

Well. Denna snälla polis såg till att jag ändå fick min ansökan gjord där, först av alla, och jag tänker att jag hade tur att jag var lite fixad i alla fall för den saken. Jag såg trevlig ut med mina blonda lockar och läppglans, och tänker lite att det spelar in. Jag vet inte om de hade varit lika trevliga mot en kvinna från ett annat land som hade gjort samma misstag, men jag hoppas ju verkligen det.

Det slog mig i alla fall.

Men Tack Huddinge, ni var riktigt schyssta!

(Möjligtvis får jag också en faktura från det uteblivna besöket i Haninge, men det får jag ju ta på mig när jag bokade på fel ställe. Jag var ju HUNDRA på att jag hade bokat rätt, eftersom det alltid är i Huddinge jag skaffar nytt pass).



Typ så, denna dag när jag har varit supertrött, jobbat för lite och har sovit två timmar mellan 14-16. 



Nya krafttag i morgon, eftersom jag måste det. OCH vill!

2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Där tror jag min bästis jobbar. Men hon är här på Smultronstället idag. Måste fråga henne när vi ses i morgon. Kanske hon som lämnar ut det till dig. Kan garantera att hon behandlar alla lika, vet inte hur hennes kollegor gör.

Åsa Hellberg sa...

Den som hjälpte mig var väldigt ung, kanske 25 max.
Supertrevliga, vad härligt att höra att de behandlar alla lika!