Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 2 oktober 2023

Mysig helg

 med inköp till hundvalp, lunch och sedan bio (Oppenheimer, bra film!). 

Så igår tog jag ledigt, jag är i allra högsta grad i fas med redigeringen, som än så länge är rätt enkel. Det är småsaker genom manus men inga större förändringar vilket gör att det tuffar på rätt snabbt. Målet är 25 sidor om dagen. 

Idag jobbade jag först med del två, och vid 15 började jag med redigeringen och nu, 17.00,  är jag redan klar. 

Skrivandet av tvåan går inte lika lätt just nu, det är alltid mellan 30 och 50 tusen som det går trööööögt. Och det måste sitta i mitt huvud för efter 50 känns det plötligt som utförslöpa mot slutet och går superenkelt. 10 tusen kvar till 50 och jag skulle gärna vilja stå på det på söndag, men det är nog tyvärr omöjligt med min låga produktivitetstakt just nu. Egentligen borde jag förlägga mina skrivresor när jag är just vid 30 tusen, det är kanske allra mest då jag behöver miljöombytet för att få ny skrivenergi in. Nästa resa är planerad till 15e januari, tillbaka till mitt favoritställe där jag med sådan glädje skrev tredje delen av Fjällbackaserien i år (den som kommer först nästa år och som jag hittills inte har redigerat ett ord i. Den ska redigas i november och framåt. Utgivning i juni, vad jag vet nu.)

(OCH NU RINGDE MONTÖREN av Ikeagarderoben jag bar in idag, totalt 120 kilo,



I bärartagen

 HURRA, han kommer på onsdag! Då slipper Linnea och jag montera, som vi hade tänkt göra i värsta fall. Då kan jag jobba istället, dubbelhurra!)

Lördagen går jobb-bort, eftersom vi hämtar Selma då. 

Och så måste jag kolla min deklaration eftersom skatteverket hade frågor och som vanligt har jag väl fyllt i siffrorna feeeel! Jävla skit, sånt gör mig stressad. Men jag ska ta tag i det på fredag. Det är förmodligen exakt samma fel som jag alltid gör. 

Och nästa måndag är jag städledig, då måste golven dammsugas nog och tvättas, så att inget ligger där som Selma kan få i sig när hon kommer på tisdag, till exempel små korkar till näsdroppsflaskor, korkar till lypsyl, russin etc som är sådant som jag ofta tappar och sedan inte hittar. Mattan ska rullas ihop, och jag ska fixa mat och sovplats till lilla fröken. I början ska ju jag sova i soffan, som är låg nog för att sträcka ut handen och klappa henne, först när hon är lite hemma här hos mig ska jag återgå till sovrummet. 

När vi skaffade Misse var det där aldrig en stor grej. Kattlåda leksaker och mat, på nätterna klarade han sig själv. Han sov där han ville, hade aldrig egen bädd (jag köpte två till Selma igår) och hittade han grejer på golvet lekte han med det, han åt inte upp det som hundvalpar verkar göra.  Jag tror att vi lämnade honom ensam efter bara några dagar (jag jobbade ju). Fast det får man nog inte göra nuförtiden, inte med en katt heller. 

JAJA, det blir nog bra när det är klart. 

Hoppas att ni får en fiiiin vecka! Äntligen oktober, me lika a lot. 


2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Katter sköter sig själv på ett helt annat sätt. Då är hämtningen nära nu!
Ha en fin tisdag!

Åsa Hellberg sa...

Ja, de gör ju det. Tack detsamma!