Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

fredag 22 december 2023

I natt har inte min hund velat sova i min säng.

 Inte förrän klockan 2 bestämde hon sig för att slappna av i min säng. Varför det blev tokigt igår vet jag inte, men det gör i alla fall att jag är jävligt trött idag. Kanske visning och så mycket människor i lägenheten några timmar tidigare gjorde att hon var stressad, men under tiden de var här var hon coolheten själv i min famn. Oftast kan jag tolka henne signaler, men i natt gick det inte. Rädd för något? Osäker? Hörde hon ljud? I don´t know. 

JAJA. Jag kan vila senare, för idag har hon skjutsats till Sumpan. Mellan 15 och 17 någongång kommer Ica med julmaten och efter det ska jag bara ligga i soffan helt orörlig. I morgon är det på det igen. Jag ska hämta grejer på posten, fixa en julklapp till och sedan hämta gänget i Sumpan klockan 15. Då ska vi köpa julgodis och det som saknas till julafton, och spela bingolotto här hos mig. Sedan sover de här till julafton och åker hem samma kväll. Dagen efter åker jag dit på filmmys som sig bör en juldag.

Sen måste jag jobba, tiden börjar bli knapp och det här superhög tid att komma igång med redigeringen av Fjällbacka 3. Jag åker ju iväg den 13e och då ska i alla fall 90% vara klart. De sista 10 klarar jag på Kanarieöarna den 14e. 

I nya lägenheten borde jag ha en ektorpsoffa som är tvåsitsig, då kan Selma ligga bredvid mig när jag jobbar. I fåtöljen blir det för trångt. Jag ska kolla det när jag vet hur jag ska sova. Det är trångt i sängen också, och jag är hela tiden rädd för att hon ska ramla ur den.




En matte och hennes hund. Vi hade tagit en plaskblöt promenad och här torkar jag henne i bilen i väntan på Jonathan. 


Hon springer till bilen numera, så himla roligt att hon trivs i sin nya hundbädd. 

Nu har Icaleveransen kommit men 8 grejer saknas, så det måste fixas i morgon. Det är så mycket jag inte kan äta i år, som Jansson och risgrynsgröt som jag älskar, men det får ju gå om det finns SILL! Det var den de glömde. Men min nya plan för i morgon är att gå upp supertidigt, åka och handla sill och sånt som glömdes idag och sen göra resten.

Nu ska jag se Maestro på Netflix.


tjohoo