Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

söndag 10 december 2023

Så sista korret blev både det första och sista,

eftersom mina förändringar inte kom med i första omgången jag skickade, och redaktören inte fattade att 220 sidor med små kommentarer på ditt och datt saknades.

Så jag fick börja om från början, vilket har tagit tid och nu är jag så rädd att fel har slunkit med. 

Jag tror att jag har förutsatt att en korrläsare ska påpeka saker som upprepningar och till exempel om en volvo blir en ford i nästa stycke, men det verkar de inte bry sig om alls. Det är kommatecken och saknade citattecken som är deras jobb.  Och att jag inte använde stor bokstav på Volvo och Ford.

Och det ställer till det för mig, jag behöver någon som är på hugget med just upprepningar och till nästa manusomgång måste jag säkerställa att redaktören är med mig på det. Nu var det en katastrof i vissa stycken. 

Nu är det skickat och inget mer går att göra. 

Annars då? Jo tack, det är bra. 






Nu funkar belysningen ovanför fönstren, tjohej!

Idag pratade jag med mamma som berättade om ett par där hemma som fick förändringar på till sin resa till Kanarieöarna i februari, så jag kollade min mejl och minsann hade inte jag också fått mejl från Ving (den sista november, det hade jag missat helt, tack mamma!) 

Nu var avresan ändrad till två dagar innan den jag hade bokat (jag ska nu åka lördag den 13e  istället för måndag den 15e), min plusklassplats som jag hade sett fram emot (och betalat för) var avbokad, men resten var som tidigare. 

Jag fick förstås boka om mina säten, de platserna hade väl gått till sådana som reste fler än en person. Vi ensamresenärer är ju ingen prioriterad grupp, direkt. 

Så nu fick jag plats mitt i kabinen, fast vid fönster i alla fall. Alltid något, för de 440 kronor det kostade extra. Jag fick ju tillbaka typ 1150. 

JAJA. Det blir nog bra. Flygresan är ju inte brutalt lång, bara nästan ... 5-6 timmar. Resan förra året gick fort, om jag inte missminner mig. Rätt vindar så går det ju undan. 

Idag hjälpte jag Jonathan att flytta grejer från sin studio och hem, och medan Linnea och han bar och fixade lekte jag med Selma. Snorpan. Idag var hon ledsen och pep när jag gick, Linnea spelade in det och skickade en liten film. Gullefia. Hon tycker om sin farmor. Och jag tycker om henne. 

Nu hämtar jag henne på fredag eftermiddag när jag har skickat Spanien 2 till Teresa. Jag börjar jobba med det i morgon bitti, och så fort jag har handlat börjar pass 2. Minst 3000 om dagen är målet och det är högt satt, knappt nåbart ens när jag har superflow, men jag behöver sträva ditåt i alla fall. 

Jag har kontrakt på två spanienböcker, men redan från början pratade vi om en trea. Jag vill dock se om ettan går så bra att jag vill satsa på en trea. Det betyder att jag skickar manus utan ett riktigt slut, till Teresa. Slutet får hon när vi vet om jag ska skriva en nummer tre eller inte. Det är FÖRDELEN med att vara ute i så oerhört god tid som jag är nu. Tvåan ska ju ut först 2025.

Med Sonja 3 väntade jag i flera år (har för mig att det var 5), det skulle man kunna göra nu också. Kanske inte 5, men ett par? Vi får se. Alla dörrar är öppna. 

Så fort Spanien 2 är skickat, börjar jag jobba med redigeringen av Fjällbacka 3. Det ska bli så kul! Jag gick tillbaka och tittade på vad jag skrev om arbetet med den och det gick så himla lätt. Kanske min "lättaste" bok någonsin. Och det visar sig att jag har rätt, på sätt och vis, när både förläggare och redaktör säger att det sitter. Sedan ska jag förstås fördjupa och brodera, men just nu sitter storyn som en smäck och det är ju superkul att höra. 

Idag blev jag medbjuden på filmpremiär, men jag är ju låst vid min dator i fem dagar (minus en radiointervju på lucia) så filmen ser jag gärna någon annan gång (Hammarskjöld). 

Där har vi det. Helgen och kommande vecka. Jag drar ett djupt andetag!

Nya lägenheten ska jag tänka på nästa helg. 





 

2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Det trodde jag också var meningen med korrekturläsning. Känns rätt onödigt annars.
Du har verkligen fullt upp!

Åsa Hellberg sa...

Ja, nu brinner det i knuten!