Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

fredag 29 december 2023

Spänningen stiger.

 Vilken litteraturprofessor ska för BTJ:s räkning läsa min nya feelgoodgoodigoodiga España por favor? Fast vad vet jag. Även en professor kanske gillar att bli underhållen utan andra intentioner från författaren än så.

Det är i alla fall mindre än två veckor kvar tills den kommer och så här mitt i julen känns det lite skönt, faktiskt. Den kommer ut när få andra böcker släpps och förhoppningsvis når den sina läsare. Mitt eget mål är högt satt: 50 tusen på ett år. Det nådde jag med alla böcker fram till 2020, sedan hände något. Andra delen i en serie, sedan del tre (inte lika bra som ettan av Flanagans) och sedan en ny serie som är historisk. Del ett okej, del två sämre och det gör väl att del tre som kommer i sommar, som, trots att den är svinbra (måste jag ju ändå säga) inte kommer alls att ha några siffror att prata om. Det är synd, för min serie om Fjällbacka tycker jag är värd mer.

MEN. Jag hade inga förhoppningar om höga siffror på den (jag jämför BARA med mig själv, mina siffror är i jämförelse med de flesta i genren riktigt bra). Ett par historiska har verkligen slagit men många andra har inte gjort det. 

Igår såg vi Love Actually, med orkester. Det var supermysigt. Jag fick det i julklapp av Jonathan och Linnea, och tyvärr hittade de ingen hundvakt så Linnea stannade hemma med Selma. 

Vi åt godis och idag har jag lite nya utslag som jag inte förstår vad de kom ifrån. Fingrarna är stela och tjocka (känns det som). Jag kollade upp Gott och Blandat, som var godiset jag åt, och i laktritsen är det vetemjöl. 

Surt, för jag har varit så petnoga tidigare. Nu vet jag inte om jag reagerar på mjöl, jag gissar bara. Det och mjölk är ju nono:s och det känns som om det har varit bra att utesluta.

JAJAJAJAJAJA.

Snart får jag medicin (29e januari) och snart ska jag vara i välbehövlig värme ett par veckor (från 13e januari). Håll en tumme för att det ska hjälpa mig. 

Idag blev det inte så mycket jobbat, och det kommer inte att bli det i morgon heller då jag ska till frissan och samtidigt tvätta bilen och därefter hämta Selma. Linnea fyller 29 i morgon, tjohooo!

Men jag ligger bra till, det är en okomplicerad redigering. Jag behöver 5-6 arbetsdagar till tror jag. Alltså kan jag vara ledig i morgon utan att känna stress. 

Idag åkte jag återigen till nya lyan, för idag kom blomtapeten och jag ville lägga den bredvid de andra två. 



Det blir en THEJIG lägenhet! Hurra!



Jag tror att det blir superfint till sist. 

2 kommentarer:

Annika Estassy sa...

Jag fick Love Actually-konserten i julklapp förra året när vi var i Linköping. Jag var lite skeptisk till konceptet först men hade mycket snart riktigt trevligt! Lämnade konserthallen lätt i sinnet och på glada fötter.

Åsa Hellberg sa...

Ja, det var bättre än jag trodde också. Jag var rädd att musiken skulle ta över, men så blev det ju inte alls.