Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

tisdag 12 december 2023

Släckte tjugo i elva,

 somnade nog nästan direkt (det brukar jag göra) och vaknade tio över fyra och kunde inte somna om, så jag gick upp, drack ett par koppar kaffe och började jobba. Sedan la jag mig igen vid halv åtta och sov till halv tio. Nu har jag ätit lunch och ska fortsätta mot dagens mål, 3000. 

1800 återstår. 

Alltså, jag har inte en aning om vart den här romanen tar vägen. Det känns som om den spretar åt precis alla håll. Det är miljarder karaktärer, små trådar hit och dit, och den röda, den viktigaste, vet-i-tusan om jag har fått tag i än.

JAJA, det är det som redigering är till för.

Jag har haft tur de senaste romanerna där det mesta har fallit på plats under manusskrivandet men med den här får jag nog jobba väldigt mycket mer än vanligt har jag en känsla av. Och det beror på att jag har skrivit hattigt. Jag är som bäst, om man får säga så, när jag bara öser på, men här har det varit alldeles för många stopp på vägen. Mitt mål var att vara klar 15e oktober. Två månader efteråt går jag förhoppningsvis i mål. 

Då har jag i år skrivit:

1. Sista kapitlet (tredje Hellbergsboken) 2. Espana por favor och 3. Viva Espana (som jag kallar andra boken)

Jag har redigerat 1. Aldrig ensam, 2. Espana por favor och första omgången av 3. Sista kapitlet.

Det har inte känts stressigt alls förrän sista månaden. 

En dag i taget. Det är så jag tar mig framåt nu.

I morgon vid elva (det måste jag kolla) ska jag till stan och spela in ett radioprogram men så fort det är klart åker jag hem och jobbar igen.

Men igår när jag var klar, beställde jag i alla fall nytt överdrag till min bruna soffa (det är 8-10 veckors leveranstid). Jag har funderat och funderat, men tog beslutet att bara ha den och min vita fåtölj i vardagsrummet men ge dem båda en beige klädsel. Rosa soffor (plural) får vänta tills jag vet vad jag har råd med framöver. 

Frågan är då vad jag ska ha på golvet? Jag har två alternativ.









Den här, från Rugvista, syns bättre här: 
Passar med blomväggen ovan och den galna tapeten jag ska ha i ett av sovrummen


Jag är inte rädd för mönstermixer alls, tvärtom tycker jag att kan bli himla coolt om tonerna stämmer överens. 



Den här finns också i två ljusare toner (Mio) om jag bestämmer mig för att ha det lite lugnare. Jag vill inte ha samma färg som sofforna, antingen ljusare eller mörkare i så fall. 


Samma pris på mattorna (1795), samma storlek: 200x300. Jag har ju mönstrade matta här och gillar den där brytningen i mönster. Det gör något med inredningen. 

Nu är mattrasten  över, hejhej


Inga kommentarer: