Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

fredag 1 december 2023

Idag får jag nycklarna

 OMG

Jag har packat en liten väska med kaffe, toapapper, ritning och måttband och behöver nog åka en timma innan jag ska vara där pga väglaget. Annars tar det 30 minuter (drygt 3 mil) och jag åker rätt rakt österut härifrån. Men eftersom Östersjön kommer in däremellan måste man åka runt, via Nacka.



Grejer till Ingarölyan

När jag kommer hem sedan, efter att ha handlat och fixat, ska jag börja korrläsa Spanien 1, och jag behöver läsa en hel del om jag ska hinna tills på tisdag då det är lämning (på morgonen). Selma ska vara i Sumpan över helgen, men frågan är om de kan ha henne tills på tisdag. Hoppas det. De kommer i alla fall hit på söndag för att först åka till Ingarö, sedan adventsmysa här hemma, och då kommer jag inte att hinna jobba alls.

Det är mycket nu, som det heter. Det som får stryka på foten är städningen, som i kombination med att jag ska flytta, inte känns så viktig. 

Detta gör att jag inte städar undan som jag borde. Men senare i december kommer jag "bara" att ha redigeringen av Fjällbacka 3. Jag behöver skriva klar Spanien 2, helst nästa vecka, möjligtvis veckan efter – och jag behöver förhandla nya avtal, men räknar med att det också är klart i mitten av december. 

Den 21a ska jag ha visning här, blä (då måste jag ju har rensat upp), hatar det pga folk ska komma in, men det ingår i hyresavtalet och är inget att göra åt. Jag ska också ha en besiktning samma morgon, och jag vet ju redan nu att det kommer att kosta en hel del att återställa lägenheten, men det har jag ju planerat för. 

Där har vi planen. Jag ser framåt en dag i taget för att inte tappa det helt. Så idag nycklar och korrläsning av 33% av manuset. 

Jag har ju en omgång till sedan (nästa vecka), och först då printar jag ut och lusläser på papper. Det är min sista läsning och förra gången hittade jag typ 100 (eller om det till och med var 200) smågrejer. Vissa saker rent korr som hade missats av korrläsaren. Det är illa, men tack vare att jag har varit med om det flera gånger läser jag sista gången själv så blir felet mitt inte någon annans, om det blir fel i den tryckta boken.

Alltså måste jag köpa mer färg till min printer. Kom ihåg det, Åsa.

Bara en sak till: igår nominerades årets romaner till Adlibrispriset. 

I feelgoodkategorin inte en enda som släpptes senare än maj månad och att min bok inte är med skiter jag i, det går inte att bry sig om, men att man inte har nominerat Fruntimren på Grand hotell, är skandalöst. En av de böcker i år som får högst betyg av läsare (överallt, alla format), som har en mycket hög ambitionsnivå och som dessutom har, så vitt jag förstår, sålt riktigt bra. 

Men jag tror nog att Ruth Kvarnströms bok kommer med som nominerad till Årets bok (Bonnier bokklubbars omröstning senare i år), det hoppas jag för hennes skull.

Jag vet inte vem som nominerar till Adlibrispriset, men här har man inte gjort jobbet vilket ju bara sänker prisets värde. 

Nu ska jag duscha, tjohej!



2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Så spännande! Bra att ha lite bra och ha grejor med till nya lägenheten. Så tråkigt att tex behöva rusa på toa, så finns det inte något toapapper…
Lite kaffe är heller inte fel. Kopp, glas… ja, du vet ju själv.
Hoppas allt blir så bra i helgen som du vill!

Åsa Hellberg sa...

Japp, och jag var på toa!!:)