Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

lördag 6 januari 2024

Jag var noga med gluten i sushin,

 men att det också finns mjölk i vissa bitar glömde jag bort. 

Det var en en bra matdag igår annars: jag åt pepparkakor, ett helt paket gluten- och mjölkfria från Semper, OMG så gott. Jag åt grovt mjölk- och glutenfritt bröd från Fria liv (tror jag varumärket heter), flera skivor med mjölkfri ost på, och sedan frukt, massor av apelsiner och en banan. Någon "middag" mer än det behövdes inte. 

Där har vi gårdagen.

Idag kommer Selma. Jag ska hämta henne hos Jonathan efter att vi har skickat iväg massor av pantflaskor som han har i sin lägenhet. Under tiden passar Linnea Selma.

Men innan det behöver jag städa här hemma. Nu har jag knuffat in alla kläder som ska skickas iväg i ett hörn så att Selma kan springa här, och ska dammsuga. Mer städning än så blir det inte förrän på onsdag då jag verkligen hoppas att kläderna har gått iväg. 

Innan jag flyttar måste jag också damma av alla hyllor, vilket gör att jag måste ta ned allt som står på dem, såklart. Vanligtvis när man flyttar gör man ju det när man har packat ner i kartonger men nu blir det ju inte så eftersom jag inte packar. Men städa måste jag ju, det är inte kul att flytta med dammiga möbler. 

Så det tar jag tag i när jag kommer hem. Det blir tre intensiva veckor men det ska väl gå.

Igår var jag vid lägenheten och min nya grej är tydligen att vara SOCIAL. Jag hälsar på alla, är det en kvinna i min ålder i närheten stannar jag till och pratar lite mer (jag pratar aldrig med män). Igår med en Carina (kan vara Gunilla, men tror Carina) som hade en hund. Bara trevligt folk så här långt. Alla jag pratar med trivs så himla bra, och det är ju kul att höra. 

Igår åkte jag också förbi Mio. Jag behöver stolar (3 st) till mitt kök och det är så svårt att hitta sådana som både är snygga OCH bekväma. Just nu har jag klappstolar. Jag sålde ju mina köksstolar som inte var riktigt bekväma och igår hittade jag en som var störtskön på Mio, men jag måste provsitta utan skor så att jag vet om mina fötter når ned till golvet. Jag har lurats av det så många gång. När stolarna kommer hem, och jag sitter här barfota, är de inte alls lite bekväma som de var i butiken. Så är det för oss med korta ben!

MEN, jag ska flytta in först innan jag skaffar stolar, för ifall ett matbord går in i vardagsrummet (vilket jag inte tror men måste möblera först) så vill jag ha det där. Jag tycker att det är så mysigt i Fjällbacka att ha det så, men det rummet är typ en halvmeter längre, och det gör att det är bättre plats såklart. 

En kort stund igår fick jag för mig att jag ska göra det stora sovrummet, det som ska ha den röda tapeten, till ett bibliotek och matrum. Hur coolt? Eller ha vardagsrummet som ett stort matrum, och låta det röda rummet vara en mysigt tv-rum?



Mycket finar i verkligheten

Det är som när man öppnar ett nytt dokument och ska börja skriva en ny bok. Då är allt möjligt. Så är det här nu också, känns det som. 



3 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Många planer. Kul att vara i flyttartagen. Planeringen är ju bland det roligaste.
Trevlig trettondag!

/nina sa...

De absolut skönaste köksstolarna är Lilla Åland. Men du kanske inte vill ha pinnstolar? Jag älskar mina!

Åsa Hellberg sa...

Eva-Lotta, ja, så roligt!

Nina; jag hade 4 st men sålde dem. Passade inte mina ben och rygg, tyvärr, men är man lite längre är de nog perfekt