Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

tisdag 2 januari 2024

Hur kan man glömma sin blogg?

 Det kan man förstås inte, i alla fall inte i flera dagar. Så nu är jag tillbaka med en kort rapport där det står att läsa att jag arbetar. Jojomensan. Hårt och effektivt. Idag 40 sidor vilket är oehört många i en första redigering, som alltid är den tuffaste. Men som det gör med det mesta med Fjällbacka 3 så går det lätt. Jag började exakt 8 i morse och arbetade fram till 15 rätt oavbrutet och sedan åkte jag och solade.

I morgon ska jag covidvaccinera mig. Det är ett år och fem månader sedan senast, och jag har haft två infektioner sedan dess. Den senaste i mitten av september -23. Men jag ska resa bort och känner att jag vill fylla på innan resan och innan jag börjar med min psoriasisbehandling. 

Man kan väl bli lite hängig av sprutan om man har haft en infektion nyligen, men det är okej. Jag får ihop tillvaron ändå. 

Målet är att bli helt klar med redigeringen den här veckan, innan jag hämtar Selma på lördag. När hon är här ska jag passa på att tvätta kläder som luktar garderob, som jag ska ha med mig på resan. Jag bor på det där hotellet som kräver ombyte till middag, men den här gången vet jag mer hur mycket jag behöver ha med mig.  Och sedan ska Selma och jag åka till lägenheten igen. Hon gillar området och hon gillar lägenheten. Väl där får hon lite torrfoder, vatten och så leker vi. Om jag hinner i vecka ska jag kvista till IKEA och köpa hissgardiner och gardinstänger som jag ska sätta upp när Selma och jag är där. Stegen jag har lånat av Jonathan och Linnea ligger i bilen.

Så ytterligare 40 sidor i morgon, plus handla, plus vaccin, och ytterligare 40 sidor på torsdag så är jag klar för den här gången. Deadline är den 15e januari, men är jag klar tidigare är det ju skönt att få iväg det och faktiskt vara ledig från jobb i några dagar. 



Snart blir det bok, hurra!


Selma är här lördag till måndag, sedan är jag i så fall ledig också från henne fram till onsdag eftermiddag, och på de två dagarna ska jag packa resväskan och kanske rensa lite till i förrådet. Sedan är hon här från onsdag till fredag eftermiddag, och även då borde jag kunna rensa. Det börjar ju liksoom BRINNA i knuten nu. 

ALLT gör jag samtidigt. Jag släpper en bok, redigerar en annan, skriver en tredje, åker på skrivresa, packar, flyttar och har en valp. Jag vet inte vad man ska säga om det riktigt. Om jag bara är organsierad funkar det ju finfint. Men corona när jag kommer hem från min resa funkar INTE! 

Då har jag tre veckor på mig innan flytt och har en ny redigering som väntar samtidigt. MEN, om det gick så lätt nu kommer det att gå ännu lättare nästa varv. 

1a februari ska jag vara i lägenheten klockan 8 och möta målarna. Iiiii. Jag har fortfarande inte bestämt mig för vilken tapet som ska vara i vilket rum. Men jag tror att det lilla sovrummet får bli rött och det stora grått. Det kan ändras i morgon!

Nu är klockan 21 och jag ska lägga mig och kolla på tv i mitt sovrum. I morgon klockan 7 ringer klockan. Tjohej. Då hinner jag i alla fall dricka kaffe i lugn och ro innan dagen startar. Håll en tumme för att jag inte blir sjuk av vaccinet.




3 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Då hoppas jag du inte blir sjuk av vaccinet. Jag reagerade inte nämnvärt, men vissa gör ju det.
Lycka till med allt du gör samtidigt 🤗

Annika Estassy sa...

Tummen hållen!

Åsa Hellberg sa...

Eva-Lotta, jag preppade med alvedon igår, men märkte inget särskilt. Inte ens speciellt ont i armen den här gången. Så jag hade tur!

Tack Annika!