Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

lördag 18 mars 2017

Om man bortser från Jo Nesbös

enorma kommersiella framgång så hittade jag väldigt många likheter mellan oss när han intervjuades av Skavlan igår.
Han var en fri man: ekonomiskt fri (inte lika, men gud vad skönt det vore), fri att resa vart han ville, fri från förhållanden (!!).
Pappa till ett barn.
Jag läste någonstans om honom att kvinnor han dejtat har ställt ultimatum om att han ska tillbringa mer tid med henne eller göra slut, och då har han valt att göra slut.

"Kan du förvalta den friheten," frågade Skavlan och då berättade Nesbö om hur han, efter att ha lämnat 9-5 jobbet och satsat på författarskapet, vaknade varje morgon med en känsla av frihet.
Kul. En like, liksom.

Den här författaren sov som en stock i två timmar och satsar på en tidig morgon igen. Jag gäspar fortfarande och nog somna i hyfsad tid, hoppas jag.
Mitt mål är att bli klar den 2 april, då har jag en hel vecka på mig att börja om från början och pilla med att fylla på här och där med det som lite skyms av den här redigeringen.

Jag gillar mål. Det blir tydligt för mig när jag utgår från det och sedan trattar ned det till dagsmål.
Om jag bara gör exakt det jag har satt upp per dag, så kommer det att gå finfint.
Kommer livet emellan får jag ta nya beslut, sätta upp nya mål.
Men just nu är det det här som gäller: 20 sidor om dagen fram till och med 29 mars och sedan någon dags ledighet innan nästa omgång.

Tjoho.



Inga kommentarer: