Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

fredag 10 mars 2017

Jag läser på en blogg

där någon ger skrivtips. Ett man läser rätt ofta; tänk igenom vad din bok ska handla om och gör ett synopsis.
Börja absolut inte "bara skriva" för då kommer du bara några sidor.

Well.
Well.
Well.

Barabörjaskrivaförfattaren kan efter åtta, på det nionde, säga så här: gör det som passar dig för att få ihop ett manus.
Och om du kör huvudet i väggen, så försök att göra på ett annat sätt.
Men ta inte någons råd till dig och tro att det är enda vägen för det är det INTE.
Alla har sin väg. Det viktiga är att det blir en bok. Inte hur.

Men bra sittfläsk, ett visst tålamod (är det en bristvara kan man som jag med fördel skriva bråttomböcker, där handlingen går i en jäkla fart) och inte minst envishet, kommer den där boken till sist.
Den kan vara lång, kort, intensiv eller långsam. Det är inte alls så noga. Det viktiga är att den blir klar.
Det är först därefter det riktiga jobbet börjar.

Här är Lenas (min redaktörs) feedback, inskriven i manuset. Sida upp och sida ned med påpekanden and I love it!
Älskar man inte att redigera kan det bli kämpigt ...
Jag har en stor utmaning att ta tag i men om jag löser den så kommer det att gå galant.

Jag börjar i morgon efter träningen.
Iiiii!





Inga kommentarer: