Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 2 september 2019

Jag har fått en fråga från skatteverket om min deklaration,

och inget stressar mig nog mer än sådana.
Svetten lackar bokstavligen, jag blir dyblöt av stress, och jag förstår inte språket, det är ju inte lättförklarligt direkt (något att jobba på där, skatteverket).
Det är fördelning, räntor, kapitalunderlag och när jag inte hittar det som de frågar drabbas jag av panik.

Nu har jag återigen skickat underlag som jag tror att de vill ha, men gjorde fel tidigare idag och det kan jag ju ha gjort igen.

Jag har ingen firma som sköter bokföringen, det gör jag själv i ett program.
Jag lägger in mina uppgifter (inkomster och utgifter) och programmet, inte jag, räknar ut och levererar en deklaration som jag sedan knappar in siffrorna från i den vanliga deklarationen.

Egentligen vet jag förstås inte alls varför just de siffrorna finns där. Det är avdrag och underlag hit och dit som är skatteplanering av något slag förmodar jag, och kommer det frågor har jag ingen att i min tur fråga.

Så något jobb, innan jag får svar igen, kommer det nog inte att bli.
Frukost kan jag ju äta i alla fall.
Håll en tumme för att jag lämnade rätt siffror nu!


Update. Det gick bra. Tack Axel på skatteverket.
Vad viktigt det är att känna sig vänligt bemött. Det är tyvärr ingen självklarhet, men min erfarenhet av skatteverket är att de är väldigt hjälpsamma, de vill ju också att det ska bli rätt.

1 kommentar:

Eva-Lotta sa...

Så skönt att det löste sig! Förstår mycket väl att det är stressande!