Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 19 oktober 2020

Måndag, 19e oktober,

och idag börjar jag redigera Flanagans 3.

Planen är 20 sidor om dagen, men i det här allra första skedet så är det en hel del som ska skrivas till, alltså den typen av påfyllning ("jag vill ha mer", som Teresa brukar säga ) som jag brukar få göra, och då blir det svårare att jobba med 20 i taget. Men det är målet och ett sådana gillar jag ju att ha även om det inte funkar hela tiden. Jag piskar inte på mig själv om jag inte når ett mål. Det är en strävan, inte mer än så just nu.

Så in i bubblan för första gången sedan 1a augusti då jag gick på semester. Sedan dess har jag inte skrivit ett ord, jo, men på annat än det här manuset. Jag älskar att redigera och ser fram emot en höst/vinter när jag får grotta ned mig i Flanagansvärlden igen.

Alltså är allt från och med nu som vanligt; jag redigerar och har virusskrivskola. 

På onsdag kommer Jonathan och Linnea hit och äter middag, och vad jag själv ska äta vet jag inte. Det beror lite på vad de vill ha. Jag är försiktig en vecka till, tänker jag, och mixar det mesta så att det inte behöver tuggas i alla fall. Alltså kan det hända att vi äter helt olika, vi får väl se.

Halvfabrikaten är jag trött på, det är svårt att veta vad man får i sig med dem, så nu kör jag ren mat. Kokt fisk, grönsaker, köttfärs, smör och sånt. Och fet yoghurt. Jag har nog gått ned något kilo men inte mer än så, och det behöver jag inte heller. Jag ändrade ju kosten i somras och har sedan dess gått ned såpass att mina kläder passar. Det räcker för mig.

Typ så, denna måndag som så här långt är riktigt bra!

En finfin dag utanför mina fönster!





3 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Härligt att Flanagan 3 närmar sig. Då kanske jag vågar ge mig på 2:an som ligger o väntar. Vill inte att nästa bok i serien ska ligga alltför långt borta ��. Jag verkligen älskade första delen. Och dina böcker om Sonja är mina favoriter. Slukat varje bok av dig. Storgillar ditt sätt att skriva.
/Elisabeth

Eva-Lotta sa...

Fiskgratäng? Kunde kanske passa er alla tre?
Lycka till med redigeringen!

Åsa Hellberg sa...

Tack Elisabeth, jag har inget utgivningsdatum än, men någon gång nästa år – sommar kanske?

Tack för tips, Eva-Lotta!