Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

lördag 4 juni 2022

Idag sov jag verkligen ut.

 Alltså har jag fått mycket gjort. Först i mitt manus, där det går rejält framåt. Och så har jag pratat med min förläggare på telefon, vilket alltid är givande.  Jag berättade att jag vill skriva mer än en roman per år, så det ska vi prata vidare om. Det kanske blir med ett nytt team i så fall, men det kan ju vara kul att testa. 

Jag behöver jobba mer de närmaste åren. Det finns så mycket jag vill göra, se och uppleva, och jag vill inte att ekonomin ska begränsa det. Jag vill kunna känna att jag kan ta min dator och drar i morgon om jag vill. 

Det här är en mellanår, när inget kommer in från kontrakt i andra länder eftersom det redan är utbetalt, där jag inte har något nytt på gång alls innan införsäljningen av Inte utan min syster, och man vet aldrig hur en sådan går. Svenska kontrakt är de enda helt säkra inkomsterna. 

Eftersom jag har kunnat göra exakt det jag har velat det senaste åren har jag blivit bortskämd. I år är det annorlunda och jag gillar inte riktigt det.  Jag går hemma och latar mig i rätt långa perioder, och jag tjänar hellre pengar. Alltså vill jag utnyttja att min arbetslust är stor just nu till det jag är bäst på: att skriva nya romaner.  

I alla fall: Efter jobbet tvättade jag resten av det jag hade med mig hem från Västkusten. Återstår att skölja upp några klänningar som ska med till Cypern nästa måndag. 



Den här bilden fick jag från Jonathan och Linnea igår. De är på Cypern på en matinspirationsresa och bor där mamma och jag brukar bo. När vi åker den 13e fanns det inga rum kvar där, så vi bor på systerhotellet tvärs över gatan, där jag också har bott flera gånger. 

När jag åker tillbaka om en vecka behöver jag har två packningar, en till Cypern och en till resten av juli (som ju tillbringas i lilla lyan i Fjällbacka). De packningarna skiljer sig åt, eftersom Cypern är så varmt. Dit tar jag som vanligt med mig vita shorts (avklippta jeans) t-shirts, solklänningar (som jag har på mig när jag jobbar) och bikinis. En tröja att lägga över axlarna om vi går ut någon kväll. Inte för att det behövs, men jag tycker att det är skönt. Det är allt som behövs där. Och vi har halvpension, och äter nog middag på hotellet varje kväll. Det gjorde jag förra året och det var gott. 

I Fjällbacka behöver jag långbyxor, tjocktröjor och sånt. Det är alltid bra att vara redo för busväder! Och förstås mjukiskläder eftersom jag ska skriva bok (eller cypernklänningarna om det blir varmt i lägenheten). Jag ska också ta med nytvättade handdukar och lakan. 

På torsdag ska jag på (för mig) hemlig grej med min förläggare, från lunch och framåt. Vi ska också brainstorma om andra delen i Fjällbackaserien. Jag ska börja skriva den 1a juli och behöver höra vilken känsla hon är ute efter. Det är hjälpsamt för mig. 

Typ så, när jag har tre dagars redigering kvar. 

(Just det, jag rensade avloppet under badkaret igen. HUR kan det vara möjligt att jag redan måste göra det? Men jag tappar hår, så är det. Inte alls lika mycket, men tillräckligt för att täppa till golvbrunnen så att vatten rinner ut på golvet. Det är bara ett halvår sedan jag gjorde det förra gången. Blä.) 

Inga kommentarer: