Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

lördag 21 mars 2020

Lektion 6


Era frågor har varit av blandad art och här lyfter jag de som jag misstänker att jag kanske inte får med i skolan (eller så blir det en upprepning, det återstår att se).
Fyll gärna på med fler i kommentarsfälten, jag läser allt och ska försöka inkludera det så gott det går framöver.

Hur skriver man ett snyggt manus.

Jag skriver själv i Word, tycker att det funkar fint. Jag prenumererar på microsoftpaketet med Word, Excel etc.

För att få det snyggt gör jag alla inställningar direkt – innan jag börjar skriva.
Jag ser till att sidorna numreras,
jag börjar alltid ett nytt kapitel högst upp på en ny sida,
lägger in ett automatisk indrag på 0,5 cm,
har 1,5 rads avstånd.
Inga marginaler.

Titta noga i en bok du har hemma hur författaren har gjort med indrag och stycken.
Jag tycker själv att det blir enklare om jag gör rätt från början.
Exakt HUR Word funkar, och var och hur man lägger in vad får ni lösa själva.



Hur får man till ett bra slut? En bra början?

Jag tänker att det finns en fördel att sparka igång storyn direkt.
Inte en massa miljöbeskrivningar och bakgrundsfakta på första sidan, utan pang bom rakt in i handlingen.
Om du har massor att förklara så kan du skvätta in det här och där under manusets gång, hellre än att ha stora sjok med förklarande text. Särskilt i början när du ska fånga läsarens intresse för din berättelse och dina huvudkaraktärer. Det kan lätt bli segt, och det vill du undvika (förmodar jag).

Slutet är ju lite beroende av om det ska bli en fortsättning eller inte.

När jag har skrivit mina fristående böcker är slutet annorlunda än om det ska leda vidare in i något annat. Ibland tycker jag att slutet är busenkelt, det sitter direkt, men andra gånger får jag tänka ett par varv innan jag får till det som jag vill.

Jag tänker att jag vill att mina läsare ska lämna mina böcker med någon form av känsla, glad, arg, rörd … men aldrig SNOPEN.
Jag har själv läst böcker som jag har slagit ihop med den känslan av att ha läst 350 sidor i onödan eftersom slutet var totalt otillfredsställande.
                      Oavsett om det är en serie eller inte så behöver man ett slut, men i en serie kan man lämna en cliffhänger till nästa bok.


Jag har många små episoder ur en persons liv som ska fås ihop till en helhet och ett flöde framåt.

Spännande! Är det som en biografi, eller en karaktärs små episoder? Noveller ska bli en helhet, eller är dina episoder som kapitel?

Jag tänker att man som nybörjare ska ta sig en funderare på om det ändå inte är bäst att berätta kronologiskt. Det får otvivelaktigt ett självklart flöde om storyn löper framåt istället för att hoppa fram och tillbaka.
Jag jobbar med återblickar i längre kapitel just nu, och till och med det är svårt att få ett fint flöde i ­och då har jag ändå skrivit några romaner.
Så det blir mitt enda tips till dig.


När boken är klar, hur får jag ett förlag tillräckligt intresserad av den för att få den utgiven och vad behöver jag göra för moment?☺️

Du tar reda på vilka förlag som ger ut din typ av litteratur (står på deras hemsida) och sedan gör du det som förmodligen också står; skickar manuset med ett följebrev till anvisad digital adress (de flesta vill numera ha det digitalt).
Om ditt manus är tillräckligt intressant så kommer det att uppmärksammas av någon. Lägg krutet på manuset. Allt annat är helt och hållet oväsentligt.
Vad följebrevet ska innehålla står också på hemsidorna.
Lycka till, tjohooo!


Tips vad man gör då självförtroende sviktar & skrivkrampen infinner sig🌺

Vad hade du skrivit om du inte hade ett sviktande självförtroende eller skrivkramp?

Fundera på det.




Ungefär hur långa brukar dina romaner vara, räknat i antal tecken.

500 000 kanske?


Jag är så självkritisk och slänger alla försök till att få ur mig historien - Hur kommer man igång

Hur skulle du ha kommit igång om du inte var självkritisk?

Fundera på det.



Jag har (lite för) många idéer. Börjar skriva entusiastiskt. Sen pluppar en ny idé upp och ”stör” och ofta reviderar jag. Börjar om vilket resulterar i att jag inte kommer längre än till hälften. Vill bli klar!! Kanske är det det som är läskigt 🤔 Att faktiskt bli klar 🤯 Så, det där med tydligt synopsis är väl en bra idé, men hur håller man sig till ett!

Du svarar lite på din egen fråga här: kanske är det läskigt att bli klar? Eller så är det noveller du ska skriva?
Mitt tips är att göra klart något.
Vad som helst; novell, kortroman, en sida berättelse med en början mitt och ett slut, så att du får känna på tillfredställelsen av att ha färdställt ett skrivprojekt, i vilken längd det än är.

Hur disciplinerar man sig till skrivande i ett normalspäckat liv? Om man tror att det finns en historia inuti en; hur lirkar man ut den?

Man prioriterar bort den vanliga kvinnliga projektledningen, tänker jag. Låter andra städa, diska, plocka undan och laga mat. En familj som kan agera hejarklack är fantastiskt, men i brist på det får man lära sig att ställa krav.
Du måste sätta gränserna, ingen kan känna till dem om du inte berättar om dem.
Och skatta på en skala 1-10 hur viktigt det är för dig att få skriva.
Allt under 10 är helt fel svar J

Hur får jag ett mer läsvärt FLYT i texten?

Bra fråga.
Jag tänker att man ska försöka se hur andra gör.
Ta fram en bok du gillar. Hur gör författaren i den. Sno och gör till ditt eget.
En läsvärd text har en viss rytm och när man hittar den har man kommit på något, men det krävs träning. Och att man läser andra författare som man tycker har lyckats med just det man själv vill åstadkomma.
Att studera andra är alltså tipset.

I morgon är skolan stängd.
På måndag återkommer den med nya fräscha tag.
Hellbergs virusskrivskola är långt ifrån klar.

10 kommentarer:

Lena S sa...

Man blir ju nästan rörd av alla personliga svar. Att du lägger ner så mycket tid och kraft på oss ❤️ Jag reviderar min text, igen. Men nu med ett annat fokus. Revisionen ska vara klar nästa söndag. V. 14 börjar jag med fortsättning. Hittills har jag fastnat just där. Men jag har en plan! Och, jag skriver det här och nu: Till jul ska jag ha ett färdigt råmanus! Lite läääskigt att skriva men nu är det gjort! 🤓

Åsa Hellberg sa...

Heja Lena S!!

Maria sa...

Jag håller med, fantastiskt att du ger oss svar och virusskola!!

Har en fråga om du orkar eller ta med den till annat tillfälle:
Som nybörjare är det lätt att texten blir berättande istf gestaltande. Känns som om det kräver betydligt mer fokus att kunna gestalta än att berätta. Har du något bra knep eller är jag ute och cyklar?!

Lillian sa...

Skriver som andra skrivit tidigare: himla bra skola det här! Avsnittet att sätta mål landade lite bra hos mig. Nu har jag bestämt mig att jag ska börja på måndag och få ur mig ett visst antal ord varje dag.
En hel bok har innan tett sig som ett jätteprojekt som jag inte vet om jag orkar när jag nu är hemma sjukskriven. Men jag ska ta en dag i taget helt enkelt, skriva de ord jag satt upp som mål så får vi se hur det blir. Skiva elefanten istället för att försöka trycka i sig hela med en gång alltså. :-) Har ju funkat innan!

Carina sa...

Å så fantastikt du skriver till oss ...Nu får du konkurrens:-)

Disciplin och ställtider är vad ja saknar, du har fått mig att fatta det.
Lyssnar på Toscana, grunnar på MIN bok och min grundide börjar få liv...

Lite är det ännu, jag ska bara ....endast för att jag inte..törs? ...komma igång.

Med virusskolan i ryggen kan även jag börja "törsas" att tro att jag också kan.
Du var ju också en " vanlig människa" :-) innan du började skriva dina bövker och de kom ut.

Man vet aldrig hue det börjar-är min ledstjärna. Det bara börjar. Sedan har det börjat utan att man vet när.

Kram på dej// Carina

Marie Åkesson sa...

Åsa,
fantastiska och inspirerande inlägg du har. Och självklara... Tar med mig det du säger att du kan sluta mitt i en mening och att det blir lättare att fylla på dagen därpå.

Jag har en bra berättelse med driv i och de som läst (få) säger att de vill veta mer, vilket är en viktig grej för mig. Har precis bestämt mig att börja om från början, med samma story men med mer dialog, samma driv. Min text är för berättande och behöver luckras upp med dialog. Och så blir det lätt att beskriva en karaktär med hjälp av det.

Jag har slutdatum för mig själv början/mitten av juni. Det är bråttom mao om jag ska ha 300.000 ord klara tills dess. Men har alltid jobbat bra under press.
:-)

Åsa Hellberg sa...

Marie Åkesson: Är det en sfi du skriver? 300 000 ord blir över tusen boksidor = 3 vanliga böcker.
Då kanske du ska du ska fundera på att istället göra den i tre delar?


sia sa...

Tack för allt du delar med dig av, både skrivtips och vardag! :)

Marie Åkesson sa...

@Åsa Hellberg
Aj då! Menar 300.000 tecken.... kanske lite mer normal.
Ingen sfi. Spänning kring ett aktuellt ämne i dagens samhälle. Inte Corona dock.

Åsa Hellberg sa...

Marie. Då förstår jag 🙂