Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 4 maj 2020

Lektion 19

Har vi pratat om redigering? Den första innan du har någon som helst hjälp utan sitter där ensam med alla dina fina ord?

Det verkar vara många som tycker att det är krångligt.
Det här kapitlet blir kort för jag behöver känna till era problem för att kunna hjälpa till.

För mig är det inte ett dugg problematiskt (jag skriver bara i word, använder inga sidoprogram)
och därför måste jag försöka sätta mig in i era problem.

Men jag kan berätta hur jag gör (fast det har jag nog redan gjort, men häng med igen – just det kanske du inte har läst).

Eftersom jag inte följer ett synopsis och inte redigerar under tiden jag färdigställer mitt första utkast,  gäller det att ha koll på det jag har skrivit. Och för att ha det så använder jag mig av skrivböcker.



Snygga, som inte går att tappa bort.
Jag har en för varje bok.
En enda tjock för Flanaganstrilogin.




 

I dessa gör jag en kort notering om vad kapitlet jag just skrivit har handlat om.



Det betyder också att från första sidan så numrerar jag kapitlen OCH sidorna i worddokumentet. När sedan ett kapitel är klart gör jag en notering i min VRÅLSNYGGA skrivbok.

Typ:
Kapitel 1. Emma träffar X.
(Träffar hon X många gånger så måste jag variera mig).
Kapitel 2. Emma ligger med X (här går det undan).
Är det många sexscener så får man skriva
Kapitel 3. Emma ligger med X på hotellet
Kapitel 4: Emma ligger med X i skrubben.

Jag tror att ni förstår.

Min fördel utan att jag visste om det när jag berättade min första historia, är att jag berättar så som den ska läsas.
Det är det enda du bör ha i åtanke när du redigerar i den allra första omgången:
Hur ska min bok läsas?

Du kanske har hoppat och studsat bland scenerna när du har skrivit men nu måste du tänka struktur struktur och struktur. Det andra kan  vänta.
Gör inte allt på en gång, utan ta en sak i taget.

Det du ska börja med är strukturen.

Har du bara en stor textmassa så rekommenderar (beordrar faktiskt) jag först och främst att du organiserar den i kapitel. 

Inget delar in texten bättre.

Runt kapitel finns egentligen inte så många regler.
För min egen del brukar mina kapitel vara 3, 5 Wordsida ungefär (1400 ord). Det är en rytm jag har sedan första Sonjaboken.
(Men i Välkommen till Flanagans var de längre för att det var kul att testa något nytt.)

Handlingen i kapitlet måste hänga ihop på något sätt, det är väl den enda regeln (sedan finns det förstås en massa bra tips om vad ett kapitel bör innehålla men det har jag nog skrivit om i ett avsnitt om dramaturgi tror jag. Här pratar vi bara redigering).

För dig som skriver i jagform – som oftast bara är ett perspektiv – får du själv känna när det är dags för ett nytt kapitel, jag brukar byta när en nytt perspektiv ska in (eller det är en ny händelse). Jag har ju oftast flera huvudkaraktärer.

Är du bara i början på ditt manus är det lättare att direkt implementera mina råd. Har du skrivit klart så gå först och främst igenom din text grovt och notera vad varje kapitel handlar om.
Har du inga kapitel är det där du ska börja!

Kan inte du berätta vad det är som krånglar i din redigering, så blir det lättare för mig att råda.

Shoooot i kommentarsfältet.  Ju mer specifik du kan vara i din fråga, desto lättare är det för mig att hjälpa till.



6 kommentarer:

Maria sa...

Redigering, tack! Läste ditt första kapitel om redigering och tycker det är superbra och det har jag följt. Har haft svårt att formulera för mig själv vari problemet med redigering ligger men har nu insett att jag har svårt att värdera min egen text! Håller storyn, ska något bort/utvecklas osv. I många skrivråd/skolor är rådet att i skrivprocessen bara köra på för att få ett råmanus. Det har jag gjort och tycker själv det har funkat bra. MEN att slipa till råmanuset och göra det till ett så bra manus som möjligt tycker jag är omöjligt, har så svårt att värdera min egen text. Läser väldigt mycket och vet rätt väl vad jag gillar och motsatt men tycker det är fruktansvärt svårt att sitta med mitt eget råmanus i knät. Har nu fått hjälp av 4 testläsare för att få deras respons på vad som behöver fixas till.
Ja, jag har skrivit in beskrivning av kapitlen för att kunna se den dramaturgiska kurvan, gissar att det är den man ser där.
Långt svar; det är inte hur redigeringen ska göras så mycket som vad ska redigeras som är min utmaning 🤗

Åsa Hellberg sa...

Hej Maria. Vilken typ av bok skriver du?
Vad menar du med att värdera din egen text. Som i bra eller inte bra?
Då vill jag påminna om något jag pratade om i ett annat kapitel; vi måste känna när vi skriver. Och när vi redigerar. Och när vi lämnar ifrån oss manuset. Om du känner saker när du är i din text så är det din värdering. Bra med testläsare, men var noggrann med vilken respons du vill ha. Det är lätt att falla för fällan att låta dem orera fritt kring ditt manus, men det kan ockå bli problematisk när alla fyra kommer med åsikter. Försök att ställa specifika frågor om ditt manus, t ex Känner du huvudkaraktären? Hejar du på hen? Förstår du konflikten? Är det någonstans du blir uttråkad? Går det för fort? Vad saknar du? Är någon karaktär överflödig?
Styr dina provläsare så kommer du att få mer hjälp.

Kristina sa...

Tack! Precis vad jag behöver nu. Inte för att jag är i närheten av nån redigering men nu har jag kommit dit att jag börjar fundera på vad jag har skrivit och berättat om karaktärerna, platser, miljöbeskrivningar och sånt. Jag skriver först i en skrivbok och sen skriver jag in på datorn efterhand. Håller just på och funderar på ett bra sätt att anteckna sånt där. Mycket bra tips som gav mig fler idéer. Trevlig kväll!

Nanny Lundin sa...

Tack för kursen Åsa den är guld!
Min fråga är kanske av mer filosofisk karaktär. Jag slogs av en tanke nu när jag läste lektion 19 att man kanske kan använda din metod i sin ”skapandeprocess” (eller vad vi ska kalla det)Jag funkar nämligen så att jag gör som du: berättelsen sitter i fingrarna och ramlar ut när jag skriver. Men (!) ibland blir det mer ös i skallen än fingrarna hinner med, trots att jag skriver rätt snabbt faktisch.. så då kanske jag skriver på en sak och då ramlar nästa filur/scen/whatever ner i skallen. Och om jag då stannar mig själv och tänker: app app app nu håller du på med det här: då försvinner feelingen eller den händelsen ibland. Och vissa dagar när man trycker ner tangenterna kommer det sorgliga bitar, en annan dag komiska bitar osv. Och inte i ”rätt ” ordning. Så vad vill jag komma fram till? Jo att jag borde kunna använda råden i lektion 19 för att bara låta allt komma, hur som (och när min man säger att det är läggdags får jag vifta bort honom) för att sen sortera upp det i rätt portioner och ordning, osv. Hm. Om det går att begripa mig alls: Vad tror du? 🤓

Maria sa...

Tack Åsa!!!

Åsa Hellberg sa...

Kristina; härligt om det var till hjälp!

Nanny; ja, bara du sorterar direkt när du är klar. Skriver du i kapitelfom (hoppas jag) så skriv klart ett kapitel i taget. Får du idéer när du skriver så sätt dem på pränt någon annanstans så länge. Även om flödet sitter i fingrarna så måste du ha lite ordning, annars kommer det att bli för svårt för dig på slutet. En sak i taget även om fingrarna kliar. Okej? :)