"Ååh 😅 får man be om ett virusskrivskolan om eget företagande som författare...? Eller är det för torrt?"
Absolut inte!
Bra ämne, nu när ni alla är på väg att ge ut er första bok (eller 10e. Jag vet ju inte riktigt vilka som hänger med här).
Eget företagande som författare är ämnet för lektion 20.
Och aldrig har jag väl varit mer "såhär gör jag", än nu. Jag sköter nämligen hela mitt författarskaps redovisning själv, där många (kanske de flesta) lämnar den till någon firma att ta hand om.
Vissa, som jag, har enskild firma (många börjar säkert så) och andra har AB.
Intäkterna vi har kommer däremot från ungefär samma källor.
Rent ekonomiskt vinstmässigt är skillnaden mellan AB och enskild firma inte så stor, däremot kan man göra fler avdrag i ett AB och man kan också plocka ut vinsten och på den betala lägre skatt.
Det är en stor skillnad.
En annan är att man är sitt företag om man driver det som enskild firma. När alla utgifter är betalda återstår din vinst. På den betalar du skatt, och det som sedan blir kvar är "dina" pengar.
I ett AB är du anställd, tar ut lön som vem som helst, men om företaget går i konkurs drabbas inte du personligen. Har du en enskild firma är det DU som går i konkurs.
Från början hade jag min enskilda firma till min lilla coachverksamhet och när författarskapet kom la jag bara till det i min beskrivning av firman. Nu finns ingen coaching kvar, istället är beskrivningen författarskap, men firman är densamma.
Heter samma sak.
Jag tycker att det är såpass okomplicerat att göra det här själv att jag bara har fortsatt, men om jag skulle omsätta mer pengar kanske jag skulle få tänka om.
Som det är nu har jag koll på precis allt, och jag har varken lager, inventarier eller personal att ta hänsyn till och jag tycker inte att det är särskilt komplicerat att lägga in siffror i ett program som sedan sköter allt uträkning och deklarationer.
Så hur går det till att starta sin lilla finansiella författtarlåda?
Först startar man sin firma, registrerar sig för F-skatt, skaffar sig ett redovisningsprogram (jag har köpt mitt av Visma redovisning) och sedan kan man med fördel gå en kurs i "så gör man."
Jag gick en sådan 2008 (i regi av skatteverket bland annat) och fick lära mig det allra mest grundläggande vad det gäller bokföring, skatter, moms och annat som är superviktigt att ha koll på.
Det gäller nämligen att ha koll.
Att hamna efter med något kostar brutalt mycket. Jag har gjort det och vet alltså vikten av det genom egen (sur) erfarenhet.
Det man kan ha problem med som författare är de oregelbundna intäkterna. Ena året kan man ha tecknat flera avtal som generar förskott, nästa inga alls.
Som företagare betalar man preliminärskatt varje månad oavsett om det kommer in pengar eller inte.
När skatteverket räknar ut hur mycket man ska betala utgår de från föregående års resultat, plus typ 10 % till.
Det var där jag fick problem.
Men man lär sig av det.
Numera ser jag till att jag inte betalar mer än det jag vet kommer in. Alltså gör jag en liten budget varje år som jag uppger till Skatteverket. I år fick jag motivera min ändring, men när jag hade gjort det var det inga problem att sänka preliminärskatten.
För att betala hundra tusen ett kvartal där intäkterna är noll, kan vara svårt om man inte har en massa pengar i företaget.
Om det sedan dräller in mer så får man ändra igen, eller helt enkelt betala in resten i efterskott.
Skatteverket. I love them.
Så viktigt att sköta det där, och så bra att ha att göra med när man kör fast. Jag har alltid blivit oerhört trevligt bemött.
Jag sköter min bokföring en gång per kvartal eftersom det är då (den 12e) jag ska redovisa min moms. Det kan man göra en gång om året, men jag gör det hellre oftare för att ha koll och inte för stora summor att betala in.
Det är då jag sätter mig med mina bankutdrag och för in allt i mitt program som sedan räknar ut allt så fint åt mig. När det är klart sätter jag in den moms som jag är skyldig på mitt skattekonto (motsatsen händer nästan aldrig) och kan luta mig tillbaka i ytterligare 3 månader.
Så vilka intäkter kan man tänkas ha?
I huvudsak för min del:
Förskott, som sedan räknas av på
Royalty, som utbetalas av Bonnier två gånger per år, andra förlag en gång per år.
Eftersom mina första Sonjaböcker ligger på numera 3 olika förlag så får jag utbetalningar 1 april och 1 juni från dem. Sista april och sista oktober från Bonniers. I oktober kommer också bibliotekspengarna, en välkommen intäkt eftersom inget direkt har utbetalats sedan 1 juni.
Man får betalt per lån. Förra året hade jag ungefär 65 tusen lån har jag för mig.
Däremellan kan det komma suddar från utländska förlag och jag har valt att betrakta det som glada överraskningar.
Det är lite skillnad just nu eftersom Flanagansserien är än så länge såld till 10 länder. Då blir summorna lite högre eftersom man får förskott, tjohoo, men när det gäller andra länders royalty så har i alla fall inte jag varit med om att det har varit några stora summor.
Därav glada överraskningar.
Ibland täcker det en hyra, ibland en påse godis.
Till utlandsförsäljningen har jag agenter (sedan ett tag: Bonnier Rights), som hanterar utland och filmavtal.
Den inhemska kontraktsförsäljningen sköter jag numera själv, så om Forum och jag skriver ett avtal får min firma hela summan själv. Annars (om man har en agent utanför sina förlag) tar förstås agenten en del av kakan. De lever ju på provisionen från försäljningen.
Utöver intäkter från själva författarskapet har jag intäkter som föreläsare.
Oftast bibliotek (som bokar mig och andra via Författarcentrum) och bokdagar som vissa städer anordnar. I år har allt sådant bokats av. Vi får väl se hur det blir i höst.
Jag får inga problem ekonomiskt av alla avbokningar, men ett annat år kanske jag hade fått det. För många är det naturligtvis ett enormt ekonomiskt avbräck.
(Alltså, VEM KUNDE TRO DETTA när vi gick in i 2020?)
Utgifterna i firman är få, i alla fall i min:
Mina researchresor, förstås, det är nog de som kostar firman mest (men så blir det bra också!)
telefon
bredband
böcker
prenumerationer
parkering
taxi
förbrukningsvaror
dator
allt som har med dramaturgi att göra: film, teater, musikaler etc, betalar också företaget.
Så där har ni det.
MIN firma.
Andra gör på sitt sätt.
Sparar jag pengar?
Nä.
Jo, men inte långsiktigt.
Jag har inga lån, inga kontokrediter. Jag sparar till något jag vill ha: en bil, en säng, skitsnygga soffor, semesterresa eller en svindyr väska. Allt betalar jag cash. Det har hänt att jag har behövt låna privat men då har det varit under väldigt kort tid, som ett par veckor när pengar inte har kommit som de skulle.
Min pension har jag förstås koll på, eftersom jag är kolltypen.
Jag har aldrig blivit försörjd, har alltid jobbat heltid och jag kommer att klara mig fint den dagen jag går i pension. Just nu känns det långt borta även om jag kan börja plocka ut den om bara några år om jag vill (HERREGUD).
När det gäller mitt författarskap tänker jag alltid bara ett år i taget.
Om jag inte kan försörja mig längre ska jag starta en städfirma.
Frågor på denna något annorlunda lektion?
Lektion 21 blir den jag har annonserat tidigare: GESTALTNING.
Mina föreläsningar.
Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras.
Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka.
Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling.
Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär.
För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek.
Bokning sker via Författarcentrum
2 kommentarer:
Tack Åsa!
Min erfarenhet är att det är betydligt mer förmånligt med ab istf enskild firma.
Har dock inte sålt någon bok 😄men startat och drivit företag och om det är en ongoing verksamhet är det mer lämpligt med ab.
Kanske bra att börja på annat sätt men efter ett tag övergå till ab!
Så lugnande att höra att det går att sköta allt själv!
Skicka en kommentar