Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 21 september 2020

Nä, jag städade inte igår.

 Inte idag heller. Idag har jag varit på Ikea och skällt ut en dam som kom alldeles för nära, för att hon helt enkelt gav blanka fan i att visa hänsyn. När jag påpeka att hon var för nära fräste hon "en sån som äger hela världen." 




Well. Jag läste lusen av henne bakom min mask. Jag är bra på det om jag blir tillräckligt provocerad. Det är det där med två personer som inte förstår att de inte kan gå i bredd, eller att ställa i vägen för dem som kommer bakom. Två tar ingen hänsyn. Damens gubbe sa: "men vi är ju i sällskap." Som om jag bryr mig om det. Jag stod stilla när de två ville tränga sig förbi, trots att det fanns gott om utrymme att gå runt mig på andra sidan bordet av mattor. Hatar jag sådana människor? Yes. Intensivt! Förbannade egon!

(På Ica senare tog alla hänsyn. Herregud, vad trevlig det är när människor behandlar varandra med respekt.)

Men jag hittade mina hyllor, tre stycken, och en spegel – som ska upp antingen i min lilla blommiga hall eller bakom dörren i sovrummet. Hyllorna ska upp över tv:n i sovrummet och i vardagsrummet vid skrivbordet. 

På fredag kommer Bosse hantverkare hit och hjälper mig. Han ska också få sätta upp, i alla fall borra och sätta i skruv, till fyra stora tavlor som ska upp i sovrummet runt min säng. Jag tror att det blir superfint. Och så ska han sätta tillbaka dörrarna på garderoberna i hallen. Det blir snyggare än nu när de är öppna. 

Vilken tur att det finns en Bosse att ringa!

Resten av veckan ska jag läsa kapitel från skrivskoleelever. Ska bli kul!



Inga kommentarer: