Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 14 september 2020

Seg dag i förorten.






 Jag räknar ned till lite olika saker och har svårt att koncentrera mig när jag ska göra något, märker jag.  Ja lyssnar på en bok, men tankarna vandrar iväg.

Dels förhandlar jag nya bokavtal, vilket ju förstås är intressant och roligt. Sedan funderar jag på lördagens skrivskola (i Facebookgruppen FEELGOODFREDAG som är öppen för alla att gå med i) och hur jag ska disponera de 45 minuter jag har till mitt förfogande. 

Utöver det tänker jag på redigeringen av Flanagans 3 som ju snart drar igång. Jag väntar på tidsplan och utgivningsdatum så att jag utifrån det kan planera mitt arbete i höst.

Ska jag skriva TVÅ serier? 

Det är också något jag tänker på. En höst, en vår. De får absolut inte krocka som jag tycker att de har gjort ett par år nu, utan 6 månader till varje projekt. Eller kanske totalt 5, förresten. 2 månader ledigt varje år känns nödvändigt. 

Fast det blir nog för tajt med tid. Nu räknar jag högt. Jag behöver 10 veckor skrivtid, sedan ska förläggare ha säg 3 veckor, sedan ska jag redigera i kanske 4, en redaktör titta på det i 2, jag mer redigering i 4, redaktör 2, jag 2, redaktör 1, jag 1, korrvändor 2 veckor, genomläsning säg 1. Är lika med: 31 veckor. 

Det skulle vara om jag börjar skriva mellan redigeringarna förstås. 

Min semester är i alla fall klar för den här sommaren, det känner jag. Hjärnan försöker jobba utan att ha något att sätta fingrarna i, och det är sällan produktivt för mig. Istället reashoppar jag, vilket mest leder till en tom plånbok – även om jag blir väldigt tjusig på köpet ...

Idag fick jag veta att Uddevalla ställer in höstens Bokens afton, men Lysekil 21 oktober gäller fortfarande. Mat-Tina, Lina Bengtsdotter och jag. Ska bli så roligt. Hurra! 

Det var det, måndag.

Be safe, folks!



2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Det är konstigt att vissa ställer in och vissa kör på. Svårt att veta vad som är rätt eller fel. Hoppas det är över snart, men det verkar ingen tro.

Åsa Hellberg sa...

Nä. Jag längtar efter vaccin :)