Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

onsdag 8 september 2021

Jag funderar fortfarande på att ta en restresa.

 Och göra en sådan där variant som jag har drömt om, slänga mig iväg från en dag till en annan. Det har jag aldrig gjort. 



Det här är Teresa, min förläggare. Jag gillar bilden där hon med spänstiga steg bara promenerar förbi mig.
Från igår, när vi åt firarlunch på stan.

Å andra sidan så är det kanske inte så mycket "slänga iväg" om jag tänker på det och redan kollar resor.

Det är bara surt att det är billigare, TOTALT, att resa två än att resa en.

På Ving kostar två personer till Cypern 4190 och för en person 6295. Varför det är två tusen dyrare fattar jag inte, det kunde väl i alla fall varit samma pris som för två pers. 

Jaja. Så är det. Det är dyrare att vara ensam. 


Ett alternativ är att åka från Göteborg och resa en vecka innan jag ändå måste vara på bokmässan. Packa två resväskor. En för skrivresa och en för att prata böcker och äta middagar. Två flugor i en smäll. Jag ska ju ändå bila till bokmässan. 

Jag ska fundera vidare när reparatören av spisen har varit här i morgon. Jag hoppas så att han fixar problemet direkt. Bosch vet ju att luckan är helt sönder, det fick jag ju beskriva när jag ringde dem och drömmen vore om han bara klickar dit den nya luckan, testar spisen och sedan är det klart. 

Vad det gäller manuset så traskar jag vidare i god form. OM jag reser bort så förväntar jag mig 10 000 ord på fem arbetsdagar, vilket jag just nu inte får ihop hemma. Jag har 18 arbetsdagar kvar till deadline och än håller planen men visst skulle tio tusen hjälpa till. Jag ligger ungefär på 1300 per dag hemma just nu. 

Många siffror, men för mig är de ju viktiga.

I morgon ska jag börja med att skriva ett synopsis på den fjärdedel som återstår. Det händer att jag skriver de inledande raderna när jag har tio kapitel kvar men jag är inte riktigt där än och det är inte alltid det behövs eller funkar att göra så. 

Typ så, denna onsdag när det enda jag har gjort i rörelseväg är att sortera och slänga sopor.

Inga kommentarer: