Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

lördag 11 september 2021

Just idag tänker jag på

 vilken otrolig tur Jonathan och Linnea hade när de skulle lämna sin pyttelilla skabbiga andrahandstvåa vid universitetet, och istället fick en andrahandstvåa på Kungsholmen. Och sedan, tack vare att de hade skött det där så fint, blev de erbjudna sitt förstahandskontrakt i Sundbyberg. Familjen de hyrda av på Kungsholmen äger fastigheten i Sundbyberg. Vilken lycka. 

Och de älskar Sumpan och vill nog gärna bo kvar där även den dagen de behöver större (om de nu får för sig att göra mig till farmor någon gång).

Mormor fyllde 50 samma år jag flyttade in hos henne, 1962, och mamma var 55 när Jonathan föddes, 1994. 

Fast Jonathan och Linnea är ju unga än. 27 år är ingen barnålder, inte i Stockholm. Här är förstföderskor närmare 40. Jag var 32. 

JAJA. 

När jag tittar på lägenhet (eftersom jag vill bo större) så är det, utöver Farsta, Sundbyberg och närområdet Mariehäll som jag tittar på. Man vet ju aldrig om de kommer att bo kvar där, och i så fall vill ju jag trivas även om de skulle flytta. 

Ibland tänker jag att jag ska bo kvar här men köpa ett litet hus max 30 mil från Stockholm (det sparar man några miljoner på), där jag kan fixa och dona (jag gillar ju att greja inomhus, tapetsera, måla och sånt jox), jobba intensivt med mina manus och ha en hund. En mindre som aldrig skäller, är lättlärd, aldrig slickar (ewh) och som kan hålla sig till åtminstone 8 varje morgon. Just det, den får inte bli kissenödig på 12 timmar, för senare än 20.00 har jag inte lust att gå ut, i så fall får den gå ut i trädgården. En sådan hund skulle jag kunna tänka mig.



En sådan här, vad det nu är för ras.

Det var dagens funderingar.

Jag ska jobba, skriva typ 1300 ord, sedan måste jag till centrum och handla. Jag behöver gå till apoteket, köpa ett filter till fläkten och lämna in ett par skor till skomakaren för utlästning. 

Sedan ska jag beräkna exakt hur mycket mat jag behöver tills jag åker, för även om jag har lägenhetsvakter så kommer nog de inte att vilja ha något ur kylskåpet. Alltså minutiös planering, eftersom jag inte vill slänga något. 

2 arbetsdagar kvar.

Kämpa Åsa.


Inga kommentarer: