Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

torsdag 2 september 2021

Men så roligt.

 Jag har sällan blivit så glad över en inbjudan, som jag blev över den till Forums förlagsmiddag på bokmässan.

 Jag trodde inte att den skulle bli av i år, men man säkrar upp och vi tar eget ansvar.  Middag med kollegor, det är tamejtusan gråtframkallande. 

Jag bokade genast in en natt till i Göteborg, för att slippa stressa. Det har jag gjort tidigare också, när jag har kört själv, men då har har sovit i Jönköping på vägen för att inte vara så tokslut nästa dag när mässan har startat för min del. 50 mil i bil är tröttande, särskilt om man kör hela vägen själv, och att köra från Jönköping till Göteborg tar bara en och en halv timma typ. Så smart mellanlandning. 

MEN den här gången kör jag till Göteborg på torsdagen, samlar mig och jobbar från hotellet på fredagen, sedan middag på kvällen och tidiga aktiviteter på lördagen. Och ett event vid 12ish tror jag, sedan lämnar jag Göteborg och åker mot Stockholm. 

Förmodligen stannar jag en natt på ett hotell längs vägen. Jag tror att jag är för trött för att köra de 50 milen tillbaka hem efter tidig uppgång, event och middag kvällen innan. 

Fattar ni hur planerande jag är? Så här håller jag på. Jag ÄLSKAR planer, om nu det har undgått någon.

Fast min plan för den här dagen har redan spruckit. 

Alltså måste/VILL jag ta tag nu. Jag är trött i kroppen och har lite huvudvärk och nackspärr, så jag har tagit piller som förhoppningsvis ska ta bort det onda. Oavsett detta så ska jag jobba, jag har 1000 ord i målsättning den här dagen. 

Men jag är på ett strålande humör, så det ska nog gå bra, hoppas jag.

På lördag kommer min lilla familj hit. Vi skulle ätit skaldjur, men Jonathan har sett en hemsk dokumentär om vad fisket (jag vet inte om det var just skaldjursfisket) ställer till med för havet djur, i form av plast och utsläpp, så han vägrar.



Rött kött blir det inte, för det vägrar jag, så då återstår kyckling eftersom har inte har lärt mig att laga mättande proteinrik mat utan något slags kött.

Jag ska försöka lära mig det framöver och äta vegetariskt åtminstone ett par gånger i veckan.  

Torsdag, tjohej!



Jag vill bara lägga till att det känns som galenskap att folk kan
 umgås i stora skaror överallt utom på teatrar och biografer, där folk är nyktra sansade och det finns stora möjligheter att säkra lokalen. Det är ju helt sjukt. 

3 kommentarer:

Robert W sa...

Lycka till med allt i Göteborg! <3

(Och familjemiddagen blir säkert jättebra!)

Eva-Lotta sa...

Grattis! Så roligt. Förstår att du ser fram emot det och planerar för fullt!

Åsa Hellberg sa...

Tusen tack, hurra!