Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

onsdag 17 november 2021

Andra typer på Friskis är förstås

 dem utan taktkänsla. Eller ledare som har fel program till musiken. För mig som är extremt känslig för sådant blir det knas i huvudet om musikens takt inte stämmer med det vi ska göra på golvet.

Idag var det inget sånt utan fungerade som det skulle. Jag får ju inte hoppa och springa, och det var en hel del sådant i dagens program. Men det var svettigt nog för en otränad Åsa. Tanken var att jag skulle jobba när jag kom hem, men först var jag tvungen att handla, sedan laga mat och så ringde en väninna och behövde prata av sig (det tog två timmar att uppdatera oss på allt) och sedan ringde mamma, och nu är klockan över 16 utan att jag har jobbat alls. 

Men i morgon är det varken träning eller annat på schemat, så då kan jag avverka en del hoppas jag. I alla fall skriva det första nya kapitlet. Sedan tänker jag att jag ska se till att markera var mer jag behöver skriva nytt, så att det är förberett. 5-6 arbetsdagar kvar känns lite, men det måste gå. Jag tyckte att jag hade all tid i världen, men det knapras dagar här och där, och till sist är det svårt att få ihop jobbet. Det är i alla fall på håret, känns det som just nu. 



Sitter i mörker med bara balkongbelysningen tänd. Supermys i Farsta.

JAJA. Jag ska läsa resten av dagen, det är inte jobb men lite på sätt och vis. På söndag ska jag och Simona jobba ihop på Akademibokhandeln (livesändning på deras Instagram) och till dess vill jag ha läst ut hennes bok. Det gör jag med glädje, kan jag berätta. 

I morgon 100% jobb, på fredag ska jag träna och på  eftermiddagen och kvällen på polishögskoleexamensfest, på lördag träffa Jonathan och Linnea på brunch och bio, på söndag Simonagrejen och försöka jobba lite efteråt, på måndag träna, jobba och hämta foton i stan och packa och göra klart inför Värmlandsturnén. På tisdag drar jag till Årjäng, onsdag vidare till Charlottenberg, torsdag och fredag åker jag hem till mamma, på lördag tillbaka till Värmland och Säffle, och på söndag kör jag hem. 

Sedan har jag tre hela dagar till där jag kan redigera. Deadline den 2 dec och det firar vi med julbord den 3e.

Där har vi det. Schemat kommande dagar, tjohej.


4 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

På fredag är det författarbesök på vårt bibliotek. Marianne Cederwall kommer kl 15. Fri entré och det bjuds på eftermiddagsfika. Ska bli kul, jag gillar hennes böcker.

Åsa Hellberg sa...

Ja, hon är så mysig. Jag gillar Marianne!

Årjängs folkbibliotek sa...

Vi ser fram emot ditt besök på Årjängs bibliotek, känn dig välkommen!

Åsa Hellberg sa...

Tusen tack, Årjäng!