Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

torsdag 4 november 2021

Skatten är inbetald! Hurra för det.

 Varje gång jag har klarat ett år till som författare blir jag så jäkla glad. Nu var det förvisso 2020 som var klart, men ändå. Eftersom jag sällan vet exakt hur mycket jag kommer att tjäna så kommer jag nog även fortsättningsvis att behöva betala stora restskattebelopp, men allt handlar ju om vad som kommer in under året UTÖVER det jag kan planera för. Ofta är det mycket mer, men hur ska jag kunna veta det?

Förskott förhandlas och royalty betalas ut 2 ggr per år, och det går heller inte att planera. Har det kommit returer på böcker kan hela alltet gå åt fanders. Ett år gjorde det det, när Ica skickade tillbaka massor pga att de lagt en för stor order. Det är INTE roligt, kan jag berätta, när man räknar med att få 150 000 och får 40. Och nu på slutet trillade det ju in biblioteksbesök, vilket jag heller inte kan planera för. Det är mycket sånt som händer i slutet av året. Första kvartalet kommer det nästan in noll kronor, tredje likaså.

Idag ska jag inte äta havregrynsgröt till lunch som jag gjorde igår, herregud vad hungrig jag blev på noll sekunder när jag var i Farsta centrum för att köpa en router och hörlurar till min nya telefon (som väl kommer när som helst). 

Det gick till vrålhungrig med darrningar, på en sekund. 

Som om gröten for ned i tarmen i ett svep. Pang, sa det. Obehagligt faktiskt. Att  man blir mätt av havregrynsgröt är inte sant! Jag äter ju aldrig mellis, behöver inte det eftersom jag sällan är så hungrig, men det här var FÖRFÄRLIGT! 

Dagens lunch får bli soppa. I morgon levererar Mathem, så idag får jag klara mig med det jag har och soppor har jag många efter att ha laddat upp med det när jag var kass i magen. 

Typ så denna torsdag när solen skiner i Farsta. 



från min balkong

Om min telefon kommer idag ska jag ta en promenad och hämta den, annars kanske bara ta ett litet var runt husen här hemma. Det har kommit ett nytt poddavsnitt med Filip & Fredrik och det gillar ju jag.

Men först måste jag JOBBA! Tjohej!




2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Jag tycker inte heller att man är mätt länge på havregrynsgröt.
Spännande med ny telefon, alltid kul om man får rätt på det😜

Åsa Hellberg sa...

Ja, om jag bara kunde ladda ned nytt bank id också, vore bra:)