Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

tisdag 9 april 2024

Plötsligt, bara så där, är det tisdag.

 Idag har jag satt på sommardäcken och i morgon, på vägen mot Göteborg, ska jag stanna till i Farsta och efterdra dem eftersom Däckia ville det.

Efteråt åkte jag och solade, och till återvinningscentralen med allt det som jag hade lassat in i bilen. Nu är den tömd och sorterad, äntligen.

Idag skiner solen på Ingarö och jag har stått i valet och kvalet om jag ska göra som i Farsta, sätta på mig en bikiniöverdel och sola som jag brukar. Det är ju insyn här, men jag har bestämt mig för att strunta i det. Låt folk glo då, om det är intressant, så tänker jag. Jag behöver sol, har fläckar över hela kroppen i princip. Inte stora och de stör mig inte, men de finns där om än rätt fina just nu. 

Linnea har varit med Selma hos hundfrissan idag, så nu ser hon väldigt välvårdad ut. De tog rätt mycket, hon hade tovor som behövdes tas bort, skruttan, alltså är hon mer korthårig än tidigare. 



Från den här ruffsiga frillan



En nyklippt liten tjej





Skruttan, ser så liten ut,

När jag lämnade henne igår blev hon så glad över att träffa Linnea, men sedan hoppade hon över till mitt säte och satte sig i knäet. Gulle. Men hon var inte alls ledsen igår, inte vad jag såg, utan när Linnea tog henne så gick det ju bra. 

På torsdag åker de till Östersund med tåg och sedan ska hon vara hos mig från måndag till fredag. När jag har en jobbgrej någon av kvällarna jobbar Jonathan över så att jag kan lämna Selma hos honom medan jag är på Akademibokhandeln inte långt därifrån. Perfekt, ju. Bara att kvista tillbaka och hämta henne när jag är klar. 

Typ så när jag ska packa min lilla väska. Bilen lämnar ön ungefär kl 8 i morgon bitti. Först till Göteborg och checka in, plus piffa till mig och sedan vidare till Ljungskile bibliotek. Tillbaka till Göteborg efter det, och dagen efter Kullaviks bibliotek. Tillbaka till Göteborg och fredag morgon kör jag hem igen. 

Exakt DÄR har vi det!

2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Hur mycket insyn har du då? De flesta är inte hemma dagtid så du kan nog sola ostört. Det är ju din balkong, så bry dig inte om andra!
Kör försiktigt i morgon!

Åsa Hellberg sa...

De flesta är ju hemma här, är ett 55 plusområde med MÅNGA pensionärer :)

Tack!