Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

tisdag 23 april 2024

Jag kommer eventuellt iväg till New York ändå.

 Om jag sänker kraven på flyg- och hotellkomfort kommer jag ned i pris. Jag åker, som det ser ut, nu i sex nätter, i slutet av maj. Mina amerikaböcker är på intet sätt slut (jo, släktböckerna, men det finns andra som jag vill skriva längre fram), även om jag sticker emellan med annat och jag vet exakt vad jag behöver se den här gången som jag inte har sett tidigare. Som vanligt är det ingen semester, så konstigt ändå att jag inte längtar efter det. Och verkligen inte shopping. 

Den här gången har jag så mycket på agendan! Jag ska bara gå och gå och gå. Tyvärr åker jag lite sent på våren, så det kan bli väldigt varmt, men det är inget att göra åt. Förra resan, slutet av april (tror jag reste på min födelsedag den 27e), störtregnade det 6 av 7 dagar som jag minns det, så varmt kanske är bättre ändå. Gå ska jag göra, oavsett. 



En plaskblöt dag förra året, men det hindrade mig inte såklart. Väder schmäder, det var bara att hänga upp på tork. Just den här dagen minns jag extra väl, för jag var på väg till Charlotta Hellbergs adress. 

Jag tog en taxiresa förra året. Chauffören var så trevlig, stannade till och med för att KÖPA KAFFE på vägen, och pratade oavbrutet från hotellet till Battery park, där svenska konsulatet låg once upon a time. Men när han sa att jag fick betala vad jag ville för resan, betalade jag förstås alldeles för mycket och så kan jag inte göra med en tajtare budget. 

Om jag planerar mina dagar bra, så håller fötterna. Det finns ju andra sätt att ta sig runt, som buss och tunnelbana i värsta fall. 

ÅHHH, vad roligt, något att se fram emot, hurra. 

Hotell ska jag hålla utkik efter. När jag fyllde 60 år bodde jag på ett billigare hotell än förra året men det var fräscht och hade kaffe på rummet. Jag ska hålla utkik efter priserna på det och på ett annat jag också har bott på tidigare. Men också andra, såklart. Jag har flera gånger prelbokat och sedan bokat om i sista stund för att priserna droppats dagarna innan jag ska åka. 

Som jag gläder mig!

Hurra2!

2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

En kul grej att se fram emot 😊

Åsa Hellberg sa...

JAAAA :)