Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 15 april 2024

Ledig på Ingarö, sov till nio,

 vilken dröm!

 Men listan på allt annat som ska göras idag är lång: 

  • Tvätta håret (ja, det krävs banne mig en egen punkt för det)
  • Handla, det är tomt i skåpen
  • Städa, i morgon kommer Selma
  • BIO, som blir belöningen för dagens pyssel. Jonathan och jag ska se Den sista resan. Det blir hans tredje gång. Han såg den först med sin pappa, sedan med Linnea och nu är det då min tur. Ska bli så mysigt.
Manuset gick iväg igår som det skulle, och jag får tillbaka det på onsdag eller torsdag för den första korrläsningen av två. Helt sjukt att Fjällbackaserien snart är klart och utgiven. Det är ingen försäljningssuccé, men det trodde jag ju inte att det skulle bli heller. Och det är på sätt och vis synd, såklart, för serien är bra som tusan och får väldigt fina omdömen överallt. Min nittonde bok, men 20e utgivning (jag skrev ju första Spanien efter den här, men vi gjorde en rockad i utgivningen).
JAJA.
Man får jobba på istället, det är inte lika lätt att få höga försäljningssiffror nu som bara för några år sedan.


Det här är pocket och inbundet för En liten värld. 
10 år senare har den sålt strax över 100 tusen, men efter första året 50, såg jag nu (jag trodde att det var mer år 1)
Året efter låg försäljningstotalen på 75, året efter det 82 och sedan har det tickat på med 5000 per år och från 2020 fram till nu 10 000 ex till. 
Tack vare digital försäljning tickar ju även de gamla titlarna på. 
De flesta av mina böcker har landat på 50' år 1. Men inte numera, tyvärr. Marknaden går ned (även om feelgood säkert växer något), men vi är också så oändligt många fler som ska dela på samma kaka. 


Jag drömmer fortfarande om att få den där idén som älskas av en hel värld och som säkrar min pension, men det är inte den jag kommer att ge ut härnäst. Idén finns inte än, tyvärr. Men jag funderar. Det krävs mer än en vanlig roman, tror jag. Och en stor dos tur. 

Well, en dag kanske den bara pluppar ned i huvudet, säljer i miljonupplagor och så måste jag åka till Japan, Australien och Tongaöarna för att prata om den innan jag säger hej och tack till bokbranschen om 20 år. 


Sitter i gröna soffan som alltid så här dags. Dricker kaffe innan hårtvättandet. Nästa måndag har vi uppstartsmöte för Det sista kapitlet vid mitt bord istället för i Bonnierhuset. Jag älskar fortfarande att jag möblerade så här. 


Hoppas veckan blir fin!







Inga kommentarer: